welke regels zijn er die je moet volgen en hoe als je een bn wild gebruiken als een hoofd of bijpersonage in een boek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
7 jaar geleden
Ik zou een bn-er liever tam dan wild gebruiken.
Computoon
7 jaar geleden
Ik moest de vraag enkele keren lezen om te concluderen dat "bn" hier niet voor "bijvoeglijk naamwoord" staat.
Maar hoe je zo'n bekende Nederlander dan moet gebruiken als een hoofd in een boek weet ik niet. Ik vermoed dat hij dan wild wordt.
tinus1969
7 jaar geleden
De eerste regel is, dat je correct spelt.

Antwoorden (2)

Daar zijn geen regels voor. Vóór de publicatie van het boek is namelijk niet bekend wat je precies schrijft over die bekende Nederlander(s).

Als een bekende Nederlander zich ná publicatie van het boek beledigd voelt, kan hij of zij je in het uiterste geval voor de rechter dagen vanwege bijvoorbeeld smaad of laster. Dat komt echter zelden voor. Het ultieme gevolg kan zijn dat het boek uit de handel moet worden genomen en dat je een schadevergoeding moet betalen aan de benadeelde(n). Ook dat komt zelden voor. De autonomie (de vrijheid) van de kunstenaar (dus ook van een schrijver) wordt beschouwd als een groot goed in Nederland, net als de vrijheid van meningsuiting.

Je kan er overigens voor kiezen in je boek andere namen te gebruiken die erg lijken op de originele namen. Dan voorkom je (makkelijker) problemen.

Dus als je een BN-er in een boek wilt gebruiken als hoofd- of bijpersonage, leef je uit!
Antoni
7 jaar geleden
Eén hele makkelijke regel : als de naam die je wilt gebruiken die van een bestaand (bekend) persoon is, en de persoon wordt "als zichzelf" opgevoerd in het boek, maar in een fantasieverhaal, dan mag het alleen maar met nadrukkelijke toestemming van de persoon in kwestie. Mensen zouden wel eens kunnen denken dat wat je schrijft echt waar is, en dat kan schadelijke gevolgen voor de persoon in kwestie hebben. Dus dat mag niet zonder meer.

Wil je een (ongeautoriseerde) biografie schrijven, waarbij je dus uitsluitend openbare bronnen raadpleegt en niks zelf bij gaat verzinnen, dan mag dat. Al die informatie is tenslotte al zichtbaar en gepubliceerd ; je bundelt het alleen.

Een klein bijrolletje zal in het algemeen geen problemen geven (bijvoorbeeld : de hoofdpersoon en zijn vriendin gingen die avond naar een concert van (naam zanger of band) , en de genoemde persoon in kwestie speelt totaal geen eigen rol in het verhaal. Dan maak je gewoon gebruik van algemene informatie , net als bij een ongeautoriseerde biografie.

Iets anders is het als je je hoofdpersoon, bijvoorbeeld Jan Smit wilt noemen, maar die helemaal niets te maken heeft met de betreffende zanger, een ander beroep heeft, een ander uiterlijk enz. Dan is het een kwestie van "elke overeenkomst met bestaande personen berust zuiver op toeval". Eigenlijk hetzelfde als wanneer je hem, noem eens wat. Patrick van Ostade noemt, en er blijkt toevallig ook nog iemand te bestaan die echt zo heet. (Die kans is namelijk best groot).

Maar het aller-allerbelangrijkste als je een boek wilt schrijven, is dat het léésbaar is, en dat betekent dat je best goed in je taal moet zitten. Niet alleen qua spelling, maar ook qua zinsopbouw en grammatica. Anders krijg je een soort onleesbaar gedrocht zoals er talloze te vinden zijn op Wattpad. Een boek is meer dan alleen een opgeschreven goed verhaal .