Is magneetvissen legaal?

Mijn vriend zegt dat als een fiets in het water ligt hij van hem is als hij hem eruit vist met een magneet. Hier klopt toch niks van? ik zou mijn fiets terug willen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Je vriend heeft feitelijk een "gevonden voorwerp". Dat hij het voorwerp in het water gevonden heeft, of met een magneet doet daar niets aan af.

Wat je vriend daar officieel mee moet doen is te vinden op deze site: https://www.verlorenofgevonden.nl/wat-zegt-het-wetboek

Artikel 5
1.Iemand die een onbeheerd voorwerp vindt en meeneemt is verplicht:
a.van de vondst snel aangifte te doen. Over wáár dat moet gebeuren zie hieronder bij punt 2. Geen aangifte hoeft te worden gedaan als de vinder meteen na de vondst deze heeft gemeld aan degene waarvan hij dacht dat die de eigenaar is of die hij als bevoegd persoon mocht beschouwen om het voorwerp in ontvangst te nemen;
b.de vondst snel te melden als deze is gedaan in een woning, een gebouw of een vervoermiddel. Over bij wie dat moet gebeuren staat hieronder bij punt 2. Deze melding hoeft niet te worden gedaan als de vinder meteen na de vondst deze heeft gemeld aan degene waarvan hij dacht dat die de eigenaar is of die hij als bevoegd persoon mocht beschouwen om het voorwerp in ontvangst te nemen;
c.het voorwerp af te geven bij de gemeente als die dat op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening eist.

2.De aangifte zoals hierboven bij a) is aangegeven kan in iedere gemeente worden gedaan bij de daartoe aangewezen ambtenaar. De melding zoals hierboven bij b) is aangegeven moet gebeuren bij degene die de woning bewoont of die het gebouw of vervoermiddel gebruikt of exploiteert of bij een toezichthouder.
3.De vinder mag het voorwerp altijd bij elke gemeente in bewaring geven. Doet hij dat niet dan moet hij zelf goed voor het voorwerp zorgen.
4.De vinder mag van de ambtenaar bij wie hij de vondst aangeeft een bewijs verlangen van de aangifte of van de inbewaringgeving.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Magneetvissen is legaal. Als er artikelen opgevist worden, die van diefstal afkomstig kunnen zijn en de eigenaar is nog te achterhalen, dan heeft deze recht op teruggave.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt, magneetvissen is legaal. Een gevonden voorwerp moet afgegeven worden , in ieder geval gemeld worden.