Is het verboden om een hakenkruis te laten tattoeeren?

Begrijp me niet verkeerd, ik hoef er geen een, maar mijn tattoo-boer heeft er wel een en vroeg het me af aangezien de holocaust ontkennen en Mein Kampf wel verboden zijn in Nederland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8.8K

Het beste antwoord

De swastika, ook wel bekend als hakenkruis, is het heiligste symbool uit het hindoeïsme en Jaïnisme en wordt tevens gebruikt in het boeddhisme. Het symbool komt echter ook voor op vroeg-christelijke graftomben in de catacomben bij Rome, op Griekse en Romeinse mozaïekvloeren uit de oudheid en op houten klompen van Noorse Vikingen uit de vroege Middeleeuwen. Sinds de Tweede Wereldoorlog is het hakenkruis in westerse landen vooral een symbool geworden van de nazi's. De Rode swastika een religieuze internationale hulporganisatie gebaseerd in China, die vergelijkbaar is met het Rode kruis, met in plaats van een kruis, een linkswijzende swastika als logo.

Lijkt me toch moeilijk te verbieden...en symbool met zoveel geschiedenis en betekenissen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

lijkt mij niet, net zoals het niet verboden is om je kind een rare naam te geven.
de tatooeerders kunnen het wel weigere
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is het officieel verboden om met dit symbool te lopen. Maar als je er kleren overheen draagt kan niemand het je verbieden. Je moet echt ziek zijn in je hoofd om zoiets te doen.
AWM
13 jaar geleden
Nee het is niet verboden maar ik geloof dat er maar weinig tattooartists zijn die dit willen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat je een hakenkruis gezien hebt en geen swastika?

Het verschil tussen die 2 is subtiel maar is er wel degelijk.

Het gebruik van het symbool hakenkruis, in welke vorm dan ook, is in nederland verboden.
Dus ook als tatoeage.

Het gebruik van het swastikasymbool is niet verboden.

Hier onder een link met afbeelding van, en uitleg verschil tussen, beide tekens

Toegevoegd na 28 minuten:
Toch voor alle zekerheid nog wat meer info opgezocht.
De wet is nogal vaag en op meerdere manieren uit te leggen schijnt.
Daar waar onduidelijkheid is beslist de rechter.

Het in het openbaar tonen/ dragen van een hakenkruis is verboden. Met als toevoeging " tenzij het in de context functioneel is". Maw.. in een museum of in een film mag het weer wel.

Dus zolang je je jezelf niet te kijk zet in een verzetsmuseum en je geen naaktrol speelt in een film over de bezetting zul je shirts met lange mouwen moeten dragen en zwemmen met t shirt.

Zetten zou dus wel mogen. Dan is de drager vervolgens verantwoordelijk voor een juist " gebruik"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jouw lichaam. Dus wie maakt je wat ?

Daarbij; De Romeinen hadden het symbool al ( zonneteken), dus Adolf heeft het zelf niet bedacht.
Evenals de concentratiekampen.
De Engelsen gebruikten het als eerste tijdens de Boerenoorlog in Afrika, waar de Nederlanders in werden opgesloten !!
Ook jatwerk van Adolf...maar nu dwaal ik een beetje af....

Denk maar zo: als een hakenkruis niet mag.....waarom mag een 'kruisteken' van Christus dan wel ? Want ook dat is voor sommige religies weer een belediging, en zo kunnen we wel door blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is speculeren. Want dan kan je ook zeggen:
Wat is er mis met kinderarbeid? Als je volwassen bent moet je toch ook werken!
Als je in bepaalde delen van Oostenrijk komt, kan het gebeuren dat je ineens met een optocht geconfronteerd wordt waarbij de hakenkruizen op de vlaggen vrolijk wapperen.
Dan schrik je je werkelijk rot als je daar niet mee op de hoogte bent dat dit ter plekke kan gebeuren.
Het hakenkruis van Hitler om het eenvoudig te benoemen, maakt bij ik denk zowat elk fatsoenlijk mens die dit teken kent een walging los die zijn weerga niet kent.
Het zal moeilijk te verbieden zijn als het bedekt wordt maar de vraag is waarom je het uberhaubt zou willen.
Mensen shoqueren met dit soort tekens..........
Dus kan het zijn dat je tattooboer in een bezopen of anderszins benevelde bui deze stommitiet heeft (laten) begaan.
Hij zal er geen vrienden mee gemaakt hebben of vrienden aangetrokken hebben die je niet tot je kring van kennissen zou willen rekenen.
Ik denk dat het op afstand het teken is wat de meeste verontwaardiging opwekt.
Zeker na de verstoring van de 4 Mei plechtigheid op de Dam zie je hoe een mafkees (om geen erger woord te gebruiken) mensen en masse de stuipen op het lijf jaagt.

Dus mag je een hakenkruis laten zetten , ja
Zou je het moeten willen : NEEN.
Je kunt je tattooboer overigens er op wijzen dat je tattoos ook kunt verwijderen.
Met lasertechniek kan dat goed en redelijk pijnloos.
Als hij er af wil, laat hij gerust contact met mij opnemen.
Ik help hem daar graag van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet verboden.

Ik heb wel eens iemand gezien met een voetbalclub (FC ..) op zijn voorhoofd. Mag iedereen zelf weten.

Ik maak me er niet druk over; heb ook geen vooroordelen zolang het niet op mijn lijf staat gedrukt, geschreven of getattoeerd.

Er zijn mensen die dat mooi vinden. Net zoals er genoeg mensen hier in Nederland zijn die de Nederlandse vlag hebben getatoeerd; is ook niet verboden maar betekent wel degelijk iets!

Je wilt niet weten wat voor tattoos en betekenissen er rondlopen want dan deed je waarschijnijk geen oog meer dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel gevallen zal het je hele verdere leven beïnvloeden en je zult je haren uit je hoofd trekken van spijt. Bijv.: Als je ooit gekeurd moet worden voor een nieuwe baan, kan je die baan nagenoeg zeker op je buik schrijven. Ik zou jou als arts afkeuren op S5 (geestelijke afwijking).

Ik denk niet dat het - indien onzichtbaar - verboden is, maar ik denk niet dat je nog toegelaten wordt in een zwembad of sauna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is weldegelijk strafbaar. In onderstaande link kan je lezen hoe iemand gearresteerd werd voor "racistisch beledigend symboolvertoon." Hoewel de man uiteindelijk wel vrij werd gesproken, is het dragen van neonazistische tekens wel verboden.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/210173/1/1/50/vrijspraak-voor-dragen-racistische-symbolen.html

In België bestaat een gelijkaardige wet. Artikel 21 van de antidiscriminatiewet zegt "Elke vorm van opzettelijke directe discriminatie, opzettelijke indirecte discriminatie, opdracht tot discrimineren en intimidatie op grond van de beschermde criteria alsook de weigering tot het maken van redelijke aanpassingen voor een persoon met een handicap."

http://www.dsb-spc.be/web/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=85

Toegevoegd na 8 minuten:
Een kleine aanpassing van de mijn laatste bron. Het gegeven artikel geeft het verkeerde mee. Dit is wel juist:

"de verspreiding van denkbeelden die zijn gegrond op rassuperioriteit of rassenhaat"

"aanzetten tot discriminatie of haat"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan geen wet vinden waar dit onder zo moeten vallen, dus nee niet verboden.