Mag je je vuilnis buiten zetten?

Formeel mag je alleen je vuilnis buitenzetten voorafgaand aan een ophaaldag. In de steden waar de ophaaldiensten nu staken zijn er geen ophaaldagen. Mag je (formeel gezien) je vuilnis daar wel buiten zetten?

Picture for question
AWM
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb jij veel vuilnis, Antwoordman!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, zo lang je je vuile was maar binnen blijft hangen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een feest voor al het ongedierte :-(

Antwoorden (6)

Formeel mag je je vuilnis buiten zetten.
Maar wat heeft dat voor zin, als het vuilnis toch niet word opgehaald.
Ja, iedereen kan nu zien hoeveel vuil er buiten ligt als het niet word opgehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang je geen officiele notificatie hebt gekregen waar word gemeld dat een verbod voor bepaalde data geld wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je formeel geen bericht hebt ontvangen van de gemeente waarin wijziging (of gewoon niet-doorgaan) van het vuilnisophalen, mag je formeel je vuilnis op de normale tijden en dagen aan de straat zetten.

Alleen één probleem. Een halve week later kan de reinigingspolitie niet zien of jij gisteren je vuilnis daar hebt neergezet, of een halve week geleden toen het formeel mocht. En ja, ze doorzoeken vuilnis dat ergens niet hoort om uit te vinden wie het daar heeft neergezet, weet ik uit ervaring.

Dus zolang ik geen formeel bericht hebt gehad dat de reinigingspolitie in mijn gemeente niet controleerd op afval dat op de verkeerde tijd buiten staat, bewaar ik mijn vuilnis heel formeel op het balkon tot er weer vuil wordt opgehaald.

Toegevoegd na 49 seconden:
Oei: "dat de gemeente niet controleerT".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je bent strafbaar, maar dat zal wel weer niet worden gehandhaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strafbaar op grond waarvan? De gemeente heeft mij een hele lijst gestuurd met alle data en tijden waarop ik mijn vuilnis buiten mag zetten. Ik heb geen tegenbericht gehad. Welke wet/verordening overtreed ik als ik me netjes aan die lijst hou? Natuurlijk weet ik dat ht niet opgehaald wordt. Dat komt omdat ik niet onder een steen leef. Maar is er dan een wet/verordening tegen wél onder een steen leven, zolang je de gemeenteberichten maar wel bijhoudt? Wat betreft handhaving: ik verwacht eerder wél handhaving, óndanks het formeel ontbreken van rechtsgrond. Van de organisatie die mensen bekeurt omdat ze een kwartiertje te vroeg zijn met hun vuilnis buiten zetten (ja, daar wordt actief op gecontroleerd) verwacht ik niet dat ze nu ineens een weekje vrij nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de kranten er maar over. Er stond vandaag een uitgebreide waarschuwing in Het Parool, met de vermelding dat de kans op een bekeuring uiterst klein is. De genoemde organisatie is de reinigingspolitie, die uitstekend werk doen ter bescherming van jouw gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut, heel nuttig. Als ze zich nou nog wat meer richtten op dat uitstekende werk en wat minder op het vreselijke van mensen die hun vuilnis een kwartiertje te vroeg aan de straat zetten (bijvoorbeeld omdat ze die avond weg moeten), dan zou je me geen onvertogen woord over ze horen zeggen. Helaas is dat niet zo. Bij mij in de gemeente zijn ze juist op dat laatste zo fel, dat het Parool mij nog meer kan vertellen, maar ik toch uitga van het tegendeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag is trouwen niet beantwoord: strafbaar op grond waarvan? Voor zover ik weet creëert een waarschuwing in Het Parool, hoe uitgebreid ook, geen rechtsgrond voor strafbaarstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtsgrond is snel gevonden. Openbare veiligheid, volksgezondheid in gevaar brengen. Of een ander container artikel.
nee want daarom heb je een prullenbak voor nodig

Toegevoegd na 1 minuut:
nee want je krijgt boeten en we hebben een prullenbak dus dan kan de vuilnisman ophalen

Toegevoegd na 4 minuten:
buiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, maar alleen als je weet dat de vuilniskar binnen de paar dagen komt.