Mag een werkgever zijn werknemer een proeftijd van 2 maanden geven bij een contract die korter is dan 2 jaar?

Zou hij hier bij cao kunnen afwijken en zo ja op grond van welk artikel?

Toegevoegd na 30 minuten:
Wat kun je eraan doen als de werkgever toch een proeftijd van 2 maanden geeft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Neen alleen bij een contract langer dan twee jaar (een vast contract dus) mag een proeftijd van twee maanden bedongen worden. Een contract van een half jaar tot twee jaar mag maximaal 1 maand proeftijd hebben en een contract tot een half jaar kent geen proeftijd.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Kleine toevoeging, als je tekend is het wel geldig.
Computoon
7 jaar geleden
Nee. Dan is het (nog steeds) nietig. Alleen met een CAO kan de proeftijd ook bij tijdelijke contracten van langer dan 6 maar niet meer dan 2 jaar ook 2 maanden bedragen.
Men denkt dat één maand proeftijd 'heilig' is en altijd geldt, mijn informatie is anders.

>In sommige gevallen kan blijken dat 1 maand proeftijd te kort is. <

Heb dit zelf meegemaakt. In mijn proeftijd van een maand kon ik maar 13 dagen werken / bewijzen wat ik waard was (duo baan - 3 dagen per week) heb pas veel later , achteraf dus , gehoord dat er uitzonderingen op de 1.maand-proeftijd bestaan!!

In mijn geval zou ik blij zijn met een langere proeftijd, als het echter niet nodig is, kan het heel lang duren.

Wat je zou kunnen doen, is echt goed contact te houden met je leidinggevende om vooral regelmatig te informeren hoe en wat... maar niet te vaak, anders zou deze jou als onzeker kunnen bestempelen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een proeftijd van 2 maanden bij een arbeidsovereenkomst korter dan 2 jaar kan alleen in een CAO worden overeengekomen.

Bij een arbeidsovereenkomst tot 6 maanden mag geen proeftijd worden overeengekomen, dus ook niet bij CAO.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er geen CAO is en er wordt toch een proeftijdbeding van 2 maanden overeengekomen bij een arbeidaovereenkomst die geen 2 jaar duurt, dan is dat beding nietig. Ofwel: het komt niet tot stand. Het is dus hetzelfde als wanneer helemaal geen proeftijd zou zijn overeengekonen. Je bent dan gewoon in dienst voor de duur van de overeenkomst.

Toegevoegd na 7 minuten:
De CAO- (of vergelijkbare) uitzondering staat in BW 7:652 lid 6.

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag wat je eraan kunt doen als de werkgever een proeftijd hanteert van 2 maanden in de gevallen dat het niet mag: dat bepaal je zelf.
Een paar opties:je attendeert de werkgever op art. 652 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en ondertekent de overeenkomst pas als de juiste proeftijd in de arbeidsovereenkomst.
Of: je doet niets. Op het moment dat de werkgever je binnen 2 maanden wil wegsturen, attendeer je hem op het nietige proeftijdbeding en stel je dat je als gevolg van de nietigheid in dienst bent voor de duur van de overeenkomst. De werkgever kan vervolgens de overeenkomst opzeggen als die mogelijkheid althans in de tijdelijke overeenkomst is genoemd. Dan heeft hij wel een ontslagvergunning nodig van het UWV. Stel dat de overeenkomst ook tussentijds niet opzegbaar is. Dan kan hij hem (met goede reden en volledig dossier) laten ontbinden bij de kantonrechter. Of je neemt afscheid van elkaar met wederzijds goedvinden.

Bedenk wel: als de proeftijd nietig is, is hij dat ook voor de werknemer. Je kunt dan niet van de ene op de andere dag vertrekken.
Computoon