Gekocht: aanbieding; artikel van 130 voor 90 euro. Week later: 2 art, voor de prijs van één. Ik wil dat graag; is hier wettelijk iets over geregeld?

Ik heb het artikel op 30 juni gekocht, en ben, nog onwetend van de actie, op 4 of 5 juli teruggegaan om nog een gelijksoortig, maar goedkoper product te kopen; hetzelfde product was me te duur....
Is daar wettelijk iets voor geregeld, of ben ik afhankelijk van de vriendelijkheid van de winkelier (winkelketen, tussen de 200 à 300 winkels)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Antoni
7 jaar geleden
Een nieuw product kopen tegen de nieuwe prijs: dat staat je natuurlijk vrij, maar wat je bedoelt te vragen -neem ik aan- is of de korting ook nog kan gelden voor het eerder gekochte product. Dat kan niet, behalve wanneer de verkoper daarmee akkoord gaat, maar hij is daartoe niet verplicht.

Antwoorden (1)

Nee, daar is wettelijk niets over geregeld.

Je bent een koopovereenkomst aangegaan met de verkoper op het eerste moment van aankoop. Die koopovereenkomst is gesloten met de toen geldende afspraken en onder de op dat moment geldende voorwaarden.

Als er enkele dagen later een kortingsactie start, dan is deze niet op jouw overeenkomst van toepassing. Je hebt namelijk al een ander aanbod geaccepteerd.

Je kan dus geen aanspraak maken op een korting die de verkoper hanteert nadat je een product hebt aangeschaft. Wel kan je de verkoper er om vragen, maar hij is niet verplicht je die korting te geven.

De enige "oplossing" is het product door te verkopen tegen de oude prijs aan iemand die van de kortingsactie niet op de hoogte is. Of je zo'n actie voor jezelf moreel kan verantwoorden, moet je zelf beslissen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je kan misschien nog wel gebruikmaken van een "gewone" retouractie. Ruilen (soms zelfs terugbrengen en je geld terugkrijgen) kan meestal binnen een bepaalde termijn, bijvoorbeeld 14 dagen of 30 dagen. Of je je geld in dit geval terugkrijgt, is, vanwege de nieuwe kortingsactie, maar de vraag, maar je kan het altijd proberen. Ook in dit geval geldt, dat een en ander afhangt van de coulance van de verkoper: als hij een goed product heeft verkocht, is hij niet verplicht geld terug te geven of het product te ruilen tegen een ander product.
Antoni