Ben ik verplicht mijn privé uitgaven ook in mijn administratie van mijn eigen bedrijf te verwerken?

Ik gebruik mijn bankrekening voor zowel privé als zakelijk. Nu heb ik bijvoorbeeld een fles cola gekocht, moet ik deze ook doorvoeren in mijn administratie of hoeft dit niet? De fles cola is als privé gekocht.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
7 jaar geleden
is het niet handiger om aparte bankrekeningen te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar ben ik momenteel mee bezig. Het is overigens wel toegestaan mijn privérekening voor mijn eigen bedrijf te gebruiken.
ronron1212
7 jaar geleden
Ja het is toegestaan maar maakt het wel onhandig. Nu moet je prive en zakelijk duidelijk nog meer scheiden. Je moet dus in je boekhouding duidelijk maken dat de uitgave prive waren. Anders kan je de bankrekening niet aansluiten met zakelijke opnamen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vorige week maandag aangevraagd, deze vrijdag afspraak bij de bank.

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af.

Als je een eenmanszaak hebt, boek je alle privekosten op de balansrekening Prive. Dat is een hulprekening van het eigen vermogen. Het zijn geen zakelijke kosten maar het vermogen wordt er wel door beinvloed.

Boeking is dan:
1 Prive
1 Aan bank. Of aan kas

Bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen bedrijfs- en privevermogen. Aan het eind van het jaar wordt het saldo van deze balansrekening Prive bijgeteld of in mindering gebracht op het eigen vermogen.

Bij een bv boek je hiervan niets. De cola was een prive-uitgave. Bij een bv staat het bedrijf op zichzelf. Je hebt de ondernemer en je hebt het bedrijf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een eenmanszaak hebt, is het toch handig om meer bankrekeningen te hebben. Dat is alleen voor je eigen overzicht. Op de balans van de eenmanszaak komen immers alle bankrekeningen voor.
Computoon
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met laatste opmerking: Ik zou zsm een tweede (zakelijke) rekening openen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hardstikke bedankt voor dit waardevolle antwoord! Heeft u hier misschien ook een bron van?
Computoon
7 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privestortingen_en_priveonttrekkingen Is een bron. Maar je vindt er meer als je op "privestortingen" of "priveonttrekkingen" zoekt. Maar goed, het antwoord heb ik op basis van financieel-administratieve kennis gegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartstikke bedankt, klopt als een bus!