Wat is het verschil tussen klassieke opsporing en vroegsporing?

Vroegsporing staat vermeld in artikel 126o sv

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (1)

Het verschil tussen klassieke opsporing en vroegsporing is dat bij vroegsporing niet per se duidelijk hoeft te zijn welk misdrijf is gepleegd.

Op deze pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Opsporing vind je hierover verder deze informatie:

"Het Nederlands strafprocesrecht kent drie vormen van opsporingsonderzoek:

1. Klassieke opsporing: het onderzoek naar aanleiding van een redelijk vermoeden dat een strafbaar feit is begaan.
2. Vroegsporing: het onderzoek naar aanleiding van een redelijk vermoeden dat in georganiseerd verband ernstige misdrijven worden beraamd of gepleegd die een ernstige inbreuk op de rechtsorde opleveren. Deze vorm van onderzoek richt zich aldus tot de georganiseerde criminaliteit. Verschil met klassieke opsporing is dat niet duidelijk behoeft te zijn welk misdrijf is gepleegd.
3. Opsporingsonderzoek naar terroristische misdrijven: het onderzoek naar aanleiding van aanwijzingen van een terroristisch misdrijf. Deze vorm van onderzoek is nieuw (in werking getreden per 1 februari 2007). De grootste twee verschillen met de eerste twee vormen van opsporingsonderzoek zijn dat er geen verdenking van een strafbaar feit of misdrijf nodig is en dat er geen verdachte nodig is."
Antoni