Wat gebeurt er als een tot levenslang veroordeelde gevangene een moord pleegt in de gevangenis?

Als iemand dus al gestraft wordt heeft degene niets te verliezen. Wat gebeurt er dan als hij een moord pleegt? Wordt hij dan alsnog bestraft, en hoe?? Anders lijkt het alsof de moord in de gevangenis onbestraft blijft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Amadea
7 jaar geleden
Dan is er iets ernstig mis met de methode van opsluiting en met de bewaking, als dit mogelijk zou zijn....
ronron1212
7 jaar geleden
heeft hij weer een strafbaar feit gepleegd en zal de rechter weer een straf uitspreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hoe wordt hij dan gestraft als hij al in de gevangenis zit?
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat is niet anders hij blijft en zit gevangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jullie hebben gelijk, dan is er iets vreselijk misgegaan, zelfs iemand die levenslange detentie heeft, pleegt niet zomaar een moord.
Levenslang is levenslang zoals de kaarten nu liggen.
http://www.wetrecht.nl/is-levenslang-echt-levenslang/
Thecis
7 jaar geleden
@Amadea
Moord plegen in de gevangenis is echt niet moeilijk hoor. Je kan elkaar namelijk gewoon aanraken. En een getrained iemand vermoord iemand in een paar seconden. Als je een goede voorbereiding hebt (in de zin van een steekwapen, gemaakt vanuit bijv een tandenborstel), kan je dat ook als ongetraind iemand. 3 goede steken en iemand is niet meer te redden. Dat is in een oogwenk gedaan. Dus wellicht tijd om even de echte wereld in te stappen. Die is niet zo rooskleurig als dat je soms zou willen Echter, als gevangene iemand vermoorden, is inderdaad je celstraf verhogen (en als je al levenslang hebt, blijft het levenslang).
Als je een bewaker vermoord (is ook een mens he, de vraag was niet een medegevange, maar gewoon iemand)., heb je ook het personeel tegen je. Vermoord je een medegevangene geniet je soms ook gewoon meer aanzien. Of het is gedaan vanuit een opdracht. Een mens zal, zoals JoanDArc al zei, niet zomaar een moord plegen. Daar moet je echt wel een grens voor over. En de bewaking let echt wel op en doet doorzoekingen voor verboden bezit (zoals (zelfgemaakte) steekwapens). Maar weet ook dat als iemand echt iemand wil vermoorden, dan lukt het wel, ook in de gevangenis. (om het te doen zonder dat iemand het door heeft, das een stuk lastiger).
tinus1969
7 jaar geleden
Iemand in de gevangenis heeft wel degelijk nog wat te verliezen. Ook in de gevangenis zijn er namelijk verschillende niveaus van opsluiting en privileges (kunnen werken of niet; eenzame opsluiting; luchttijd; begeleid verlof).
Dergelijke privileges kunnen bij een moord in de gevangenis wiorden ingetrokken.
Thecis
7 jaar geleden
@tinus1969
Goede toevoeging, helemaal niet aan gedacht!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lvenslang gestrafte hebben inderdaad privileges te verliezen, maar hebben geen recht op (begeleid)verlof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lvenslang gestrafte moet zijn:
Tot levenslang veroordeelden hebben tot nu toe geen recht op (begeleid)verlof

Antwoorden (5)

Dan krijgt hij er levenslang bij.
(Wat zijn effekt kan hebben over een mogelijk eerdere vrijlating.)
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Levenslang is in Nederland nog steeds levenslang geen vervoerde vrijlating. Is momenteel wel onderwerp van gesprek dat dat 25 jaar zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, zo is dat, dus kan de levenslang veroordeelde er niet nog eens een levenslange veroordeling bijkrijgen.
Wanneer in ons land het oordeel 'levenslang' krijgt opgelegd, dan heb je al heel wat op je kerfstok. Voor bijv. een moord krijg je wel een lange gevangenisstraf, maar niet levenslang. Bij meerdere moorden komt dit oordeel wel eerder om de hoek kijken.
Heb je echter een moord gepleegd die de samenleving erg ontzet en schokt, zoals op Theo v. Gogh, wordt eerder levenslang opgelegd dan voor een 'simpele moord.

In Nederland krijg je dus al niet zo snel 'levenslang' als oordeel. Wij zijn echter wel het enigste land in Europa waar levenslang in beginsel ook daadwerkelijk levenslang is. Wanneer je geen mogelijkheid meer hebt op hoger beroep, dan zit je ook echt tot je dood in de gevangenis. Je kunt dan alleen vrij komen als je gratie krijgt of de zaak herzien wordt.
Gratie wordt soms alleen gegeven als je al niet lang meer te leven hebt door ernstige ziekte bijv. of als er omstandigheden zijn bekend geworden die de rechter anders zouden hebben kunnen laten besluiten.

Zou je in de gevangenis dus zelf nog iemand vermoorden, maakt het voor de strafmaat niet uit....je zit al levenslang. Enige kans op gratie of herziening kan je dan wel voorgoed vergeten, ook al zou de kans zich voordoen. Je bent en blijft een gevaar voor de samenleving.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amc, de moordenaar van Theo van Gogh heeft geen levenslange veroordeling gekregen omdat de samenleving "geschokt" zou zijn, maar omdat er geen zicht was op resocialisatie.
Hij verklaarde tijdens de rechtszitting dat hij niet uit haat had gemoord, maar de islam met geweld verdedigde en elke belediging van de islam zou wreken, ‘De verplichting van het doden van degene die de profeet (sallallahu alaihie wa sallam) uitscheldt’ .
Zijn passief en actief kiesrecht heeft hij behouden.
"Als antidemocraat zal hij daar toch geen gebruik van maken" (sic!) zei de rechtbank.
Tijdens het proces in juli 2005 werd M.B. nog volledig toerekeningsvatbaar verklaard omdat hij meestentijds weigerde te spreken.Tijdens het tweede proces in februari 2006, amper zeven maanden later bleek M.B. veranderd te zijn in een totaal verwarde godsdienstwaanzinnige en niet meer in staat zelfstandig te denken.
Dan wordt je extra gestraft.eenzame opsluiting,isolatie.in je eentje luchten.geen tv.bv.
Er zijn heel wat mogelijkheden om de straf te verzwaren.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook bij de detentie van levenslang veroordeelden (wat al een onmenselijke veroordeling is) is het wel de bedoeling dat de detentie "menselijk" blijft.
De straf wordt niet verzwaard, men krijgt alleen minder privileges.
Dan moet je opnieuw voor de rechter komen en die veroordeelt je opnieuw met bijvoorbeeld extra voorwaarden of dat levenslang opnieuw begint en dat na 25 jaar de zaak herbeoordelen weer een poosje later is,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De levenslang veroordeelde die verdacht wordt van een misdaad, die hij gepleegd zou hebben tijdens de detentie, komt in ieder geval opnieuw als verdachte van deze misdaad voor de rechter.
Levenslang is levenslang voor het leven, levenslang eindigt niet na 25 jaar en kan dus ook niet opnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+van mij een plus, de tot levenslang veroordeelde verdachte komt in ieder geval weer voor de rechter. Dat klopt.
Als hij schuldig wordt bevonden, kan geen nieuwe straf worden opgelegd.
Als een levenslang veroordeelde verdacht wordt van een nieuwe misdaad, dus gepleegd tijdens zijn detentie, dan moet hij als verdachte opnieuw voor de rechter verschijnen.
Wordt de verdachte schuldig bevonden, dan blijven voor deze persoon ook alle wegen open om in beroep te gaan. Als ook in de allerhoogste of laatste instantie het schuldig wordt uitgesproken, kan geen nieuwe straf worden opgelegd, omdat hij al tot levenslang is veroordeeld.
Ook bij de voortzetting van de detentie mogen geen extra straffen worden opgelegd. Hooguit kunnen extra privileges, die de gedetineerde had voordat hij schuldig werd bevonden aan de nieuwe misdaad, worden ingetrokken.