zijn het beginsel fairplay en verbod van vooringenomenheid hetzelfde?

Bestuursrecht awb

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo verbod?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 "verbod van vooringenomenheid" is gebaseerd op art 2:4 van de Algemene wet Bestuursrecht.
http://www.feltz.nl/nl/actualiteiten/nieuws/nieuws_item/t/besluit_in_strijd_met_verbod_van_vooringenomenheid.
Een klein voorbeeld van zaken die zeer vaak voorkomen. Er zijn bevoegdheidsbewijzen waarbij men opnieuw examen moet doen als het bewijs verlopen is. (Vroeger b.v. bij rijbewijzen en vaarbewijzen).
Stel het bevoegdheidsbewijs is geldig tot-en-met 23 mei 2016. Het verloopt dus op 24 mei 2016 om 0.00 uur. Helaas, er moet opnieuw examen gedaan worden, maar de kandidaat maakt bezwaar tot aan de Raad van State toe.
Op grond van art 2:4 van de Algemene Wet Bestuursrecht mag zelfs de hoogste algemene bestuursrechter op grond van geen enkel argument toestemming geven het bevoegdheidsbewijs zonder examen (met goed gevolg afgelegd) alsnog te laten verlengen.
Zelfs niet als de betreffende bestuursrechter er geen persoonlijk belang bij heeft. Ook het Fair-play-beginsel is gebaseerd op art 2:4 van de Algemene wet Bestuursrecht. Het Fair-play-beginsel stelt dat de overheid zich onpartijdig dient op te stellen bij het nemen van een besluit en moet de noodzakelijke openheid en eerlijkheid in acht nemen. De Belastingdienst b.v. kan geen gebruik maken van zijn bevoegdheid om informatie te vragen die voor de heffing van belasting wel van belang is, maar om langs die weg kennis te vergaren van die rapporten en geschriften
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/spelregels/fair_play Misschien kan SimonV van het bovenstaande nog iets toevoegen bij zijn antwoord.

Antwoorden (1)

Het zijn normen voor formele behoorlijkheid, maar er zit wel verschil tussen:

Verbod van vooringenomenheid
Een overheidsinstantie stelt zich actief op om iedere vorm van een vooropgezette mening of de schijn van partijdigheid te vermijden.

Fair play
Een overheidsinstantie geeft burgers de mogelijkheid hun procedurele kansen te benutten.

Overige normen formele behoorlijkheid:

Hoor en wederhoor
Een overheidsinstantie stelt de betrokkenen in staat te worden gehoord bij de voorbereiding van een handeling of beslissing.

Motivering
Het handelen van een overheidsinstantie wordt feitelijk en logisch gedragen door een kenbare motivering.

Er bestaan vier soorten behoorlijkheidsnormen:
- grondrechten: zoals discriminatieverbod, het brief- en telefoongeheim, het privacy-recht
- de materiële behoorlijkheid: zoals het verbod op misbruik van bevoegdheid, beginselen van redelijkheid en billijkheid, evenredigheid, coulance, rechtszekerheid en –gelijkheid
- formele behoorlijkheid: zoals beginselen van vooringenomenheid, hoor en wederhoor, motivering en fair play
- zorgvuldigheid: zoals instructienormen ten aanzien van voortvarendheid, administratieve nauwkeurigheid, actieve en adequate informatieverwerving en –verstrekking, correcte bejegening, professionaliteit.

Toegevoegd na 10 uur:
Toevoeging JoanDArc:
1. Verbod van vooringenomenheid: wederzijdse persoonlijke belangen mogen geen rol spelen (Let vooral op de toevoeging: "wederzijdse". Klager is zo zielig, klager is armlastig, of klager is onuitstaanbaar).
2. Fair-play-beginsel: stelt dat de overheid zich onpartijdig opstelt en de noodzakelijke openheid en eerlijkheid in acht neemt bij het nemen van een besluit. Geen informatie inwinnen via achterdeurtjes.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV, hierbij het wetsartikel 2:4 waarop de termen zijn gebaseerd.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/2016-05-20 Verbod van vooringenomenheid en het Fair-play-beginsel hebben beide art 2:4 van de Algemene wet Bestuursrecht (Awb) als grondslag.
1.Verbod van vooringenomenheid
Het bestuursorgaan (orgaan van een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld) vervult zijn taak zonder vooringenomenheid.
Wederzijdse persoonlijke belangen mogen geen rol spelen.
(Let vooral op de toevoeging: "wederzijdse". Klager is zo zielig, klager is armlastig, of klager is onuitstaanbaar). 2.Fair-play-beginsel stelt dat de overheid zich onpartijdig opstelt en de noodzakelijke openheid en eerlijkheid in acht neemt, bij het nemen van een besluit. Dus openheid hoe zij tot dit besluit zijn gekomen. Geen informatie inwinnen via achterdeurtjes.
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt!