Is men strafbaar als men iemand opvangt die van huis weggelopen is?

Mijn koerdische vriendin is een maandje geleden ondergedoken bij een meisjesorganisatie omdat haar ouders haar mentaal mishandelden en een gevaar waren voor haar (uithuwelijking, eventueel eerherstel en geweld van andere familieleden). Vervolgens is ze onder iemand van Jeugdzorg gekomen die nu de ouderlijke macht heeft over haar.

Maar al vanaf het begin begonnen de ouders van mijn vriendin een soort act op te zetten en leugens te vertellen, met als gevolg dat deze persoon van jeugdzorg compleet gehersenspoeld is, en weer aanstuurt op een hereniging met haar ouders. Dit is natuurlijk erg gevaarlijk omdat de situatie in alle gevallen alleen maar erger wordt bij een eventuele thuiskomst, en mijn vriendin kan niets tegen al deze onzin doen.
Ze heeft nu in haar hoofd om weg te lopen uit de instelling, maar wij (ik en mijn ouders) weten niet of wij dit kunnen maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen die een weggelopen kind (ook uit een instelling) opvangt is verplicht om dat direct te melden. Deze regel is er om onzekerheid bij de eventuele instelling, voogd of ouders over de situatie van het kind weg te nemen. Als degene die het kind opvangt dat niet meldt, dan is diegene strafbaar (art. 280 Wetboek van Strafrecht). In principe moet degene die het kind opvangt dat direct melden bij degene die het gezag heeft over het kind dat weggelopen is, de zogenaamde gezagsdrager(s). In uw geval dus in eerste instantie bij Jeugdzorg die zoals u zelf zegt nu de ouderlijke macht heeft. Twijfelt u aan het feit of de u bekende Jeugdzorg inderdaad de ouderlijke macht heeft, dan dient u direct contact op te nemen met de Raad voor de Kinderbescherming. Toegevoegd na 7 minuten: Een belangrijke alinea uit de bijgevoegde bron is de volgende: "De Raad is alleen verplicht om door te geven dát het kind opgevangen wordt. De Raad hoeft dus niet meteen te vertellen waar het kind is en door wie het kind wordt opgevangen. De Raad geeft dit door aan de gezagsdragers, zodra het belang van het kind dat toelaat. Op die manier wordt rekening gehouden met het belang van het kind en wordt ook de onzekerheid bij de gezagsdragers enigszins weggenomen". Als van bovenstaande mogelijkheid gebruik wordt gemaakt door de Raad moet er wel sprake zijn van een zeer uitzonderlijke en bedreigende situatie waarin het kind verkeert.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016...
https://www.kinderbescherming.nl/wat_doet_...

Opvangen is niet strafbaar, maar een minderjarige onttrekken aan de ouderlijke macht/het ouderlijk gezag, wel. Dus, is je vriendin minderjarig en willen jullie haar laten "onderduiken", dan ben je inderdaad wel strafbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100