wat is het exacte verschil tussen bevoegd ambtelijk bevel en wettelijk voorschrift?

Heel onduidelijk. Het zijn allebei rechtvaardigingsgronden en in mijn ogen is het precies hetzelfde!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het bevel kan heel tijdelijk en plaatselijk van aard zijn: "Verlaat deze plek nu!" (de volgende dag mag je als de situatie over is weer terugkeren) . Dat is wat anders dan een voorschrift dat beschrijft dat je nooit op een bepaalde plek mag zijn.
erotisi
7 jaar geleden
Een ambtelijk bevel steunt ook wel op een wettelijk voorschrift. Of beter, de bevoegdheid tot het geven van een bevel is verankerd in een wettelijk voorschrift.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Jups.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisie, een bevoegd ambtelijk bevel kán een strafbaar feit bevatten en hoeft niet te steunen op een wettelijk voorschrift maar op een prioriteit.
Stel: het ambtelijk bevel wordt gegeven dat men op aanwijzing door het rode licht moet rijden omdat door een technische fout alle lichten op rood staan. Helaas staat de flitscamera aan. Bij het ontvangen van de bekeuring beroept men zich op het ambtelijk bevel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Je begrijpt erotisi verkeerd. Ergens staat er in de wet iets als, " art xyz een ambtenaar mag een bevel geven, welke dan een rechtsgrond heeft" (of zoiets) Als iemand dan bijdehand zegt: Wat u nu opdraagt staat niet in de wet, kan de ambtenaar verwijzen naar art xyz, waaruit blijkt dat het bevel van de ambtenaar wel opgevolgd moet worden. Dat is het enige wat erotisi bedoelde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Samantha20166,
1. Een ambtelijk bevel kán een strafbaar feit inhouden, er is bv geen beter alternatief voor de bevolen wetsovertreding.
2. Een wettelijk voorschrift bevat nooit een strafbaar feit. Een wettelijk voorschrift is dus altijd een rechtvaardigheidsgrond.
Overtreedt men een wettelijk voorschrift op bevel (dus niet op verzoek) van de overheid dan is "Hoger Bevel" de rechtvaardigheidsgrond

Antwoorden (1)

Een bevoegd ambtelijk bevel heeft wel een verplichtend karakter maar kan een strafbare handeling bevatten met een strafuitsluitingsgrond.
Een wettelijk voorschrift opvolgen kan geen strafbaar feit bevatten.

Een ambtelijk bevel kan woordelijk, schriftelijk of met een gebaar gedaan worden. De dader die uitvoering geeft aan een bevoegd ambtelijk bevel is niet strafbaar.
Een dronken automobilist die van een parkeerwachter de opdracht heeft gekregen om zijn auto te verplaatsen omdat anders het voertuig weggesleept zou worden, kan géén beroep doen op een ambtelijk bevel. Hij is namelijk niet verplicht de auto te verwijderen maar kan kiezen en de consequentie aanvaarden.

Voor een wettelijk voorschrift is er een wettelijke basis. De handelingen of feiten zijn door middel van de wet voorgeschreven, en dus door de overheid bevolen. Deze handelingen hebben dus altijd op rond van de wet een rechtvaardigheidsgrond.

Er zijn twee aparte rechtvaardigheidsgronden:
het wettelijk voorschrift en het hoger bevel.
Het wettelijk voorschrift als rechtvaardigheidsgrond houdt in dat de persoon bij die uitvoering van dat voorschrift geen misdrijf begaat.
Een voorbeeld van Hoger Bevel is bv het bevel tot afluisteren en opnemen van telefoongesprekken door privébedrijven.
Aangezien een onrechtmatig bevel nooit een rechtvaardigheidsgrond kan hebben kan het bedrijf dat op bevel van de Overheid zich hieraan schuldig maakt zich beroepen op het Hoger Bevel als rechtvaardigheidsgrond.

Toegevoegd na 2 minuten:
moet zijn: altijd op grond van de wet een rechtvaardigheidsgrond.

Toegevoegd na 12 minuten:
https://thesaurus.politieacademie.nl/Thesaurus/Term/274
https://thesaurus.politieacademie.nl/Thesaurus/Term/7722
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Een dronken automobilist die van een parkeerwachter de opdracht heeft gekregen om zijn auto te verplaatsen omdat anders het voertuig weggesleept zou worden, kan géén beroep doen op een ambtelijk bevel. Hij is namelijk niet verplicht de auto te verwijderen maar kan kiezen en de consequentie aanvaarden." Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Een parkeerwachter is niet per se een ambtenaar, dus die kan vaak geen ambtelijk bevel uitgeven zoals jij en ik dat niet kunnen. Maar ik gok dat je wat anders bedoelt. Maar nu maken we de situatie duidelijker: (is mij overkomen) Ik sta ergens geparkeerd waar ik normaliter mag staan, ik stap in mijn auto in om te schuilen en te ontnuchteren, nadat ik uit een pand ben gestuurd, een agent gebied mij te vertrekken omdat het gebied tijdelijk vanwege een krakersontruiming niet toegankelijk is/iedereen in de omgeving weg gemaand wordt. Ik ben onder invloed. Ik was onderdeel van het krakersfeestje. Nu sta ik voor de keuze. -Blijf ik ongeroerd en volg ik het gebod van de agent niet op. Met uitleg waarom ik niet opvolg.
-Ga ik, en overtreedt ik de wet, op aanwijzing van een ambtenaar. Ik heb voor het tweede gekozen, wat had jij gedaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zover ik jou nu begrijp had ik kunnen blijven staan zonder dat ik dan een boete had kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aanvulling op mijn antwoord
Op de website van Strafrecht-advocaat wordt verwezen naar de uitspraak van de Hoge Raad HR 6 juni 1990, NJ 1990, 837, dit moet echter zijn HR 6 maart 1990, 837 (foei Netwerk)
erotisi
7 jaar geleden
mr tomaat zou het kunnen dat die agent alleen jou weg wilde hebben en niet jou én die auto? Maar omdat je toevallig in de auto was de agent je maande weg te rijden. En als je uit die auto was gestapt zou je misschien een andere overtreding hebben begaan : openbare dronkenschap?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Goeie. Niet over nagedacht. Agent kwam ook niet met dat voorstel. Anders had ik dat gedaan.