wat is het exacte verschil tussen psychische overmacht en ontoerekeningsvatbaar?

Het exacte verschil

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K

Het beste antwoord

Bij psychische overmacht is er sprake van een van buiten komende drang die maakt dat je een bepaalde keuze moet maken. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je wordt bedreigd om een bankkluis open te maken en leeg te halen en je dat ook doet. Je pleegt dus het strafbare geit diefstal, maar vanwege deze drang/dwang ben je niet strafbaar.
Bij ontoerekeningsvatbaarheid heb je te maken met een gebrekkige geestelijke ontwikkeling of ziekelijke stoornis onder invloed waarvan je een delict begaat. Denk bijvoorbeeld aan een psychose, concreet de zaak Bart van U. die zijn zuster en voormalig minister Borst gedood heeft. Waarschijnlijk zal de rechter ook in hoger beroep oordelen dat hier sprake is van ontoerekeningsvatbaarheid. Ook in dit geval zal dan geen straf worden opgelegd. Let wel: een maatregel (zoals TBS) is dan nog wel mogelijk (en zal dan zeer waarschijnlijk ook worden opgelegd).

Verschil is dus: psychische overmacht vindt de oorzaak in een drang van buitenaf, ontoerekeningsvatbaarheid zit 'van binnen'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Psychische overmacht is net als absolute overmacht een schulduitsluitingsgrond; een geslaagd beroep hierop neemt verwijtbaarheid weg van de gedraging. Psychische overmacht kan worden omschreven als: ‘een van buiten komende drang waaraan de dader redelijkerwijs geen weerstand kon bieden en hij ook geen weerstand behoefde te bieden’.

Een belangrijk verschil met ontoerekenbaarheid is dat bij psychische overmacht de drang van buitenaf moet komen, waar bij ontoerekenbaarheid binnen de dader zelf moeten worden gezocht naar de oorzaak van het plegen van een strafbaar feit (gebrekkige ontwikkeling / ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens)."
Computoon
7 jaar geleden
Bij psychische overmacht gaat het om een zo heftige van buiten komende druk dat de persoon die terecht staat daaraan toen redelijkerwijs geen weerstand kon bieden. Er is gehandeld onder invloed van die door de omstandigheden van het geval veroorzaakte psychische drang.

Dat staat in tegenstelling tot ontoerekeningsvatbaarheid, want daarbij is de psychische druk extern veroorzaakt. Het feit kan niet geheel worden toegerekend aan de persoon die terecht staat omdat deze op dat moment geen geheel vrije wil had. Vanwege een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis van diens geestesvermogens besefte hij of zij niet wat de gevolgen van de handeling konden zijn.
Amadea