Mag je online wel adverteren voor rookwaren?

Voor radio en televisie en sportevenementen(festivals??) is er een verbod dacht ik op reclame voor rookwaren. Geldt dat verbod ook online of in andere media (tijdsschriften)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb het in Duitsland wel gezien. Groot bord bij een tankstation een bord voor de Camel sigaretten. Deze waren zelfs in de aanbieding! Dat had ik nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Extra toevoeging:
Ook alle overige media valt hieronder.
Dus Facebook, Twitter,Youtube en bedenk ze maar. Allemaal verboden. Indien de reclame vorm een combinatie betreft tussen goederen die jeugdigen zouden kunnen doen aanzetten ( Voorbeeld: een lollie op de zelfde pagina, of een Donald Duck weekblad) dan staat er tevens een boete te wachten.
Je hebt hier dus niet zomaar even te maken met een wet van de afgelopen periode, maar stamt uit ( is gekoppeld aan) Tabakswet 1 en II.

Antwoorden (1)

Nee, dit is ook verboden.

De hoofdregel in de Tabakswet is duidelijk: elke vorm van reclame voor tabaksproducten is verboden.
Reclame wordt daarbij gedefinieerd als: "Elke handeling in de economische sfeer met als doel de verkoop van tabaksproducten te bevorderen en elke vorm van commerciële mededeling die de bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct tot doel of tot gevolg heeft."
Deze hoofdregel kent ook een aantal uitzonderingen. Reclame voor tabaksproducten mag nog wel gemaakt worden gericht op kopers van tabaksproducten:

in de tabaksspeciaalzaak en aan de voorgevel daarvan;
in het afgescheiden verkooppunt van warenhuis of supermarkt;
voor mededelingen uitsluitend bestemd voor de bedrijfstak.
Tabaksreclame mag dus wel in het vakblad Tabak2day.