Mag prijsdiscriminatie?

Ik krijg op een recreatiepark een andere prijs voor water als andere bewoners. Voor de een is het 3,25 Deze mensen moesten een Allonge tekenen, waarin stond dat ze nooit meer zouden reclameren of procederen tegen het park. Als je ik niet wilde tekenen dan moet is 4, 75 betalen voor een kuub water. Dit is mijns inziens prijsdiscriminatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nabericht. Ik kan dus nergens anders heen voor water. Het water wordt geleverd door Brabant water en als ik buiten de poort zou wonen betaal in incl. alle kosten maar 0,89

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een recreatiepark mag bv verschillende prijzen rekenen voor personen van bepaalde leeftijden.
Maar wat hier gebeurt is iets heel anders. Dit is via een handtekening (je zou haast zeggen, door het kopen van een handtekening) de wettelijke rechten inperken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die voorwaarde is überhaupt niet geldig, waar het gaat om de uitsluiting van juridische stappen. Feitelijk kan je dus gerust deze overeenkomst tekenen, en als je eventueel problemen krijgt met het park kan je even gerust juridische stappen ondernemen. Je bent aan dat deel van het contract niet gebonden, aangezien dat een zg. onredelijk bezwarend beding betreft.. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel236
Zie o.a. subs b en c.
teusvh
8 jaar geleden
Tip: kijk eens in de levervoorwaarden van Brabant Water. Het kan zomaar zijn dat doorverkopen niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"en als ik buiten de poort zou wonen betaal ik" Ehh je woont in een recreatiepark?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986, helemaal mee eens. Hetgeen door de recreatiepark bewoners getekend wordt, beantwoordt trouwens niet aan het doel van een Allonge, maar lijk meer op een agressieve eenzijdige overeenkomst met de macht aan de kant van de parkhouder/-uitbater. Men tekent ervoor dat men afziet van wettelijke rechten waardoor men zich in een nog zwakkere positie manoeuvreert. Dat is echter een probleem dat de ondertekenaars aangaat als het zover is.
http://www.huurdersland.nl/woordenboek/beeindiging-huur/allonge/ De moeilijkheid om op de vraag van Marry een juist advies te geven ligt vooral aan het feit dat niet te bewijzen is of men korting op de prijs van het waterverbruik krijgt na ondertekening (als een soort worst voor de neus of zwijggeld) of meer moet betalen als men niet ondertekent en ook niet onbelangrijk: wonen op een recreatiepark is niet in alle gevallen geoorloofd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc, maar maakt dat uit dan? Het effect is namelijk precies hetzelfde: een hogere prijs als er niet wordt getekend. Ik ben trouwens benieuwd of Marry hier onder wonen ook 'permanent wonen' verstaat, zoals je terecht aangeeft. Volgens mij is dat in slechts uitzonderlijke gevallen wèl toegestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter, het verschil ligt in de manier waarop het prijsverschil tot stand komt.
Hogere prijs als men niet tekent is niet hetzelfde als minder betalen als men wel tekent.
a. Bij niet tekenen het vastgestelde, legale, tarief en bij wel tekenen: korting;
of
b. bij tekenen het vastgestelde, legale, tarief en bij niet tekenen een toeslag.
Dat laatste is een kwalijke zaak. Ik heb de andere vragen van Marry eens doorgenomen, een flink aantal gaat over wonen op een recreatiepark.
http://permanent-wonen-recreatiewoning.nl/permanent%20wonen%20recreatiewoning%20gemeente%20Baarle-Nassau.html

Antwoorden (2)

Ja natuurlijk mag dat. Voorbeelden daarvan zijn de korting voor kinderen of 65+ers bij OV en bij musea. Die krijgen ook exact hetzelfde product voor een andere prijs.
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dus volgens jou mag bijvoorbeeld de Albert Heijn hetvolgende doen: Ze verkopen jou pistoletjes voor €0,50 per stuk. En vervolgens verkopen ze aan andere personen pistoletjes voor €0,30 per stuk. Zonder dat het een aanbieding is. Gewoon alleen jij moet meer betalen, de rest niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crispy discriminatie mag in sommige gevallen, de door jouw genoemde gevallen zijn geoorloofd. Als morgen er een kaaskoppenkorting komt voor musea is dit land te klein. En zal het musea terecht aangeklaagd worden. Wat je nu doet is met de uitzondering aan proberen te tonen dat dit mag in alle gevallen.
Ja dat valt onder prijsdiscriminatie. Ik ken de omstandigheden niet, maar het lijkt op ongeoorloofde prijsdiscriminatie. Het verschil in prijs voor water wordt door het park gerechtvaardigd door het tekenen voor akkoord van de bewoners van het park.
Minder betalen als men er voor tekent niet te reclameren of te procederen, vreemd geval. Dat geeft het park dus een vrijbrief om ongeoorloofde praktijken te beoefenen of niet aan hun voorwaarden te voldoen.
Nooit tekenen en als het even kan "wegwezen" en reclameren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Prijsdiscriminatie

Toegevoegd na 4 minuten:
Als een recreatiepark de bewoners laat tekenen dat men nooit (meer) zal procederen of reclameren tegen het park is er meer aan de hand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel JoanDArc. Je geeft het al aan er is meer aan de hand. Anders hoef je niet in de voorwaarde te schrijven dat je niet meer procedeert.