Mag een mij onbekend bedrijf me bellen als ik in het bel-me-niet-register sta?

Kreeg een e-mail doorgestuurd van een vriendin, een aanbieding van Kruidvat over hotelovernachtingen (wij hebben allebei zo'n voordeelkaart). Ik heb op een link in de mail geklikt en daarna een beetje rondgekeken op de site van Kruidvat en wat die aanbieding zoal inhield. Verder niks.
Prompt belt er de volgende dag een mevrouw van een of andere reisorganisatie - waar ik dus geen behoefte aan heb.
Ik sta al jaren ingeschreven in het Bel-me-niet-register en dat werkt tot nu toe prima, dus daar kan het niet aan liggen. De enige mogelijkheid is dat Kruidvat op de een of andere manier mijn nummer heeft doorgespeeld aan die reisorganisatie. Ik vraag me af of dat zomaar mag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.
Iedereen mag iedereen bellen. Als ik jou wil bellen hoef ik niet het belmeniet register te raadplegen, noch me er iets van aan te trekken.
Als een bedrijf je wil bellen met verkooppraatjes kunnen ze in het belmeniet register kijken of je dat liever niet wilt. Maar het is niet verplicht.
In dit geval heb je zelfs, door de website te raadplegen, aangegeven dat je ergens naar op zoek was. Dan is het logisch dat ze je bellen om eventueel meer informatie te geven.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"In dit geval heb je zelfs, door de website te raadplegen, aangegeven dat je ergens naar op zoek was. Dan is het logisch dat ze je bellen om eventueel meer informatie te geven." Dat is een spectaculaire uitspraak. Vooral ook omdat bezoek website(IP-adres) en telefoonnr niet te koppelen zijn zonder grove privacyschending. De enige aanknoping waar gvrox en moordigger op hinten is dat de Kruidvatvoordeelkaart mogelijk getekend is met het OK dat vrager daarna gebeld mag worden door andere partijen. Maar ook dat is een twijfelachtige als je de voorwaarden doorkijkt van die kaart en als je dit meeneemt: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/mogen-organisaties-mijn-persoonsgegevens-aan-anderen-doorgeven "De toestemming geldt alleen als duidelijk is waar u toestemming voor geeft en wat de gevolgen ervan zijn." En dat soort zinnen zijn altijd lastig. Als ergens in de algemene voorwaarden een listig geformuleerde zin staat dat andere bedrijven je persoonsgegevens mogen gaan gebruiken, is dat dan "duidelijk"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een bedrijf je wil bellen met verkooppraatjes kunnen ze in het belmeniet register kijken of je dat liever niet wilt. Maar het is niet verplicht. Dat is echt onwaar.
Nee dat mag beslist niet. Met kans op een flinke boete voor het bedrijf.

Wie mag u bellen?

Het Bel-me-niet Register bevat telefoonnummers van consumenten die u niet ongevraagd mag bellen voor reclame of werving. Doet u dit toch, dan kan deze een klacht indienen bij ConsuWijzer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan bij overtreding een boete opleggen. Er is verschil tussen nieuwe klanten en bestaande klanten:

Nieuwe klanten

Consumenten die in het Bel-me-niet Register staan mag u niet bellen. Belt u met een consument die niet in het register staat ingeschreven? Dan moet u hem wijzen op het bestaan van het register. U moet de mogelijkheid bieden deze persoon in het register in te schrijven. Ook moet u hem dan direct uit het bestand van uw bedrijf verwijderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toezicht op telefonische verkoop
U kunt een klacht indienen bij ConsuWijzer als een telefonische verkoper u toch belt. Deze klacht gaat daarna naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM kan besluiten de klacht te onderzoeken. Heeft een bedrijf de regels overtreden? Dan kan de ACM dit bedrijf een boete opleggen van maximaal € 450.000.

Toegevoegd na 1 uur:
Ook is het maar de vraag of Kruidvat jouw persoonlijke gegevens mag doorgeven (als ze dat al gedaan hebben):

6 wettelijke gronden voor doorgeven persoonlijke gegevens
In de Wet bescherming persoonsgegevens staan 6 gronden wanneer gegevensverstrekking is toegestaan. Dit zijn:

Toestemming
Met uw toestemming kunnen organisaties uw persoonsgegevens aan anderen geven. De toestemming geldt alleen als duidelijk is waar u toestemming voor geeft en wat de gevolgen ervan zijn.

Als duidelijk was geweest tijdens het bestellen van de kaart dat dat zo zou zijn had je het wellicht niet gedaan.

Toegevoegd na 1 uur:
https://www.kruidvat.nl/voorwaardenaccountregistratie
Ik kan verder nergens vinden dat Kruidvat de bedoeling heeft persoonlijke gegevens door te sturen naar derden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Curieuze minnen...
Dikke plus!