Ik moet gemeentelijke belastingen betalen terwijl ik 'op kamers' woon, kan dat?

Hoi hoi,

Ik huur een kamer, nu heb ik alsnog gemeentelijke belastingen moeten betalen. Pas achteraf (na de betaling) kan ik kwijtschelding aanvragen.

Nu wil ik zo'n kwijtscheldingsformulier invullen, alleen staat er bij dat ik de inkomsten van me huisgenoten en iedereen die hier ingeschreven staat (dus oa. verhuurder en zijn vrouw) moet opgeven.

Wordt dit dan meegerekend? Ik vind het sowieso een 'rare' vraag, ik bedoel, het is een beetje 'prive' wat me huisgenoten en verhuurder verdiend, evenals dat ik liever niet heb dat ze weten hoeveel ik verdien.

Ik ging er (in eerste instantie) van uit dat ik alleen mijn inkomsten (stufi) moet opgeven.

Dit betreft trouwens een aanslag van een paar jaar terug (nu pas betaalt) toen woonde ik elders alleen, des te 'krommer' vind ik het dat ik inkomsten van me huidige huisgenoten en verhuurder moet opgeven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Erna55
8 jaar geleden
Of u als kamerbewoner gebruikersbelastingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing) moet betalen is afhankelijk van het beleid van uw gemeente. Grofweg zijn er drie mogelijkheden: De heffingen worden opgelegd aan de bewoner die het langst staat ingeschreven als bewoner van het pand die het bedrag van de heffing dan kan verhalen op de overige bewoners;
De gemeente spreekt met de verhuurder af dat de heffing in rekening wordt gebracht bij de verhuurder van het pand die het vervolgens verrekent met de huurders;
Gemeente legt geen gebruikersheffing op aan de feitelijke gebruikers van het pand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ikzelf woon in gemeente Utrecht. Het gaat over een aanslag waarin het klopt dat ik het langst woon daar (immers, ik was de enige inwoner daar in dat jaar) echter woon ik nu op kamers nog niet zo lang. Dus het betreft een aanmaning/dwangbevel van een aanslag van jaren terug, dus dat aanslag gaat niet om de huidige situatie, maar mijn inkomsten moet ik wel opgeven wat ik op dit moment verdien.

Antwoorden (1)

De kernvraag is of je een gemeenschappelijke huishouding voert, om te kunnen bepalen of je in aanmerking komt voor kwijtschelding. Kamerbewoners hebben geen gezamenlijke huishouding, dus het gaat alleen maar over jouw inkomen. Leg dit uit bij je aanvraag om kwijtschelding. Gaan ze daar niet mee akkoord, zoek dan een jurist om je te helpen, is mijn advies. Per gemeente kan het anders zijn, en een herkansing krijg je vaak niet. Let ook op termijnen. In de regel moet je binnen 6 weken bezwaar maken.
teusvh