Mogen webshops zomaar joun design plaatsen op voorwerpen?

Ik heb een instagram account waarop ik achtergronden maak. Maar ongeveer een jaar geleden had ik een achtergrond geplaatst op www.weheartit.com en die ging dus eigenlik viral. Ik kwam hem heel vaak tegen. Ook bv als je emoji achtergrond typt op google. Ik had toen geen watermerk gebruikt in de achtergrond. Ik kom nu steeds vaker dit design tegen op telefoon hoesjes. Mogen webshops dat zomaar doen? Hun verdienen geld met iets wat ik voor een deel heb gemaakt. Maar de meeste mensen weten natuurlijk niet wie het heeft gemaakt. Maar mag dit gewoon en is dit geen copyright ofzo? Ik vind het zelf namelijk een beetje oneerlijk maar misschien moet ik het maar gwn accepteren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Als het deels van jou is van wie is dan het andere?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrager bedoelt neem ik aan het feit dat een hoesje met een design het design van haar is en het hoesje natuurlijk niet. Vandaar dat het product deels van haar is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat van belang is, is of het design niet teveel afwijkt van het origineel. Kan je je oude post laten zien? En een voorbeeld van een hoesje met jouw design erop?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat is wat ik bedoel, de maker heeft het op een hoesje bedrukt. Maar het is wel duidelijk zo ik weet nu wat mijn rechten zijn en dat dit niet zo maar kan. dankuwel

Het beste antwoord

Nee dat mag zeker niet. Op alle origineel werk rust vanzelf en direct auteursrecht. Dus op een foto, tekening, liedje, beeldwerk, film etc. Een disclaimer of watermerk is niet nodig (maar wel duidelijk).

Iemand mag jouw werk niet zomaar gebruiken. Normaliter spreek je daar een prijs voor af, of je kan zelfs zeggen dat een partij je werk helemaal niet mag gebruiken.

Maar dan nu, heb je theoretisch een mogelijkheid de partij die jouw werk ongevraagd gebruikt te vragen om een vergoeding en te staken met het gebruik van jouw werk. Er zijn advocaten die daar in gespecialiseerd zijn, die zullen dan een brief richten aan dat bedrijf en anders zou je het naar de rechter kunnen brengen.

Lastig is het natuurlijk wel om te bewijzen dat JIJ degene bent die als eerst dat werk hebt gemaakt. Vaak om die reden is het zinloos om iets te beginnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Praktisch zal het lastig zijn de hoesjesmakers te vinden. En een rechtszaak voeren zal een hoop geld en tijd kosten, of je er beter van wordt is de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat is het precies wat jij/u zegt. Ik weet 98% zeker dat de webshops het hebben besteld van alieexpress.com dus ik kan er ook niet veel tegen doen. Maar ik weet dan nu in ieder geval wat mijn rechten doen, bij deze is het lastig te bewijzen maar als iemand hem zou halen vanaf mijn instagram zou ik er dus wel wat tegen kunnen doen. Dankjuwel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook via instagram is het lastig bewijzen. Wie zegt dat jij dat niet hebt overgetekend van een hoesje?