Waarom wordt de grondwet niet uitgedeeld aan alle burgers?

We worden hier in Nederland geacht de grondwet te kennen, maar waarom deelt de overheid dit dan niet uit aan alle burgers?
Dit werd ook van de burger verwacht vóórdat computers hun intrede deden, maar toch werd en wordt de grondwet niet (in boekvorm) uitgedeeld.

En mag een overheid zomaar verwachten dat alle burgers kennis van regels en wetten hebben, zonder hiervoor ook de middelen aan te reiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat kost veel te veel papier voor iets wat de meeste mensen niet interesseerd.
Erna55
8 jaar geleden
De grondwet is toegankelijk voor iedere burger.
In elke openbare bibliotheek kun je de grondwet gratis inzien.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik zou gokken dat de zin "iedere burger hoort de wet te kennen", niet betekent dat de overheid daadwerkelijk verwacht dat iedere burger de wet tot in de finesses kent, maar dat die zin er vooral in staat om verweren als : 'maar ik wist helemaal niet dat je niemand mag vermoorden, staat dat in de wet dan? Ja, maar die ken ik niet! Dus dan verdien ik een lichtere straf!' waarvan iedereen wel weet/aanvoelt dat het een onzinnig verweer is, onmogelijk te maken,

Antwoorden (4)

Je kunt hem gewoon op Internet vinden (op de site van de overheid) en hij is ook in boekvorm te kopen. In de meeste wetten bundels zit hij wel.
Dus hij word wel degelijk aangerijkt.

Uitdelen heeft in mijn ogen ook weinig nut de meeste mensen zullen hem toch weg gooien. Daarnaast zullen veel mensen niet begrijpen wat er staat.

En hoewel iedereen de wet hoort te kennen. Gaat de overheid hier niet van uit. De wet is voor vele te moeilijk en ingewikkeld. Daarom bestaat ook het juridisch loket en sociale raadslieden. Je dient de basis te kennen zoals je mag niet stelen, vermoorden of fraude plegen. Maar je hoeft echt niet te weten welke regels er zijn rond om een voorlopige hechtenis
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het feit dat 'Burgers geacht worden de wet te kenne' is een zogenaamde juridische fictie; het betekent dat een burger bij een rechtszaak nooit hetb argument mag gebruiken dat hij de wet niet kende.

Verder, als je de grondwet zou willen uitdelen, waarom dan niet ook alle andere wetten? Die zijn in de dagelijkse praktijk veel belangrijker.
tinus1969
8 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat de grondwet niet verspreid wordt?

Voor iedere zelfredzame burger (en dat zijn de meeste van ons) is deze eenvoudig te vinden op het Internet. Daarnaast wordt op praktisch alle middelbare scholen onder de noemer Maatschappijleer, Leren Loopbaan Burgerschap of bij geschiedenislessen aandacht aan de grondwet besteed. Dus op die manier wordt hij wel degelijk verspreid.

De hele grondwet past makkelijk op één A4'tje (twee als je een wat groter lettertype wilt). In principe zou je dus makkelijk 17 miljoen brieven naar alle burgers van Nederland kunnen sturen maar de enige die daar beter van wordt is PostNL en in deze tijd waarin de grondwet eenvoudig op Internet te vinden is heeft dat geen toegevoegde waarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eén A4'tje?? De Grondwet bestaat uit 25 pagina's en in een wetboek zijn dat zijn toch écht geen grote letters.
Om dezelfde reden dat je geen A4'tje Algemene voorwaarden krijgt in de Albert Heyn als je een rolletje drop koopt. Het is niet praktisch om iedereen een Grondwet te verschaffen, en het zodanig duur dat de baten niet opwegen tegen de kosten. De overheid is ook niet wettelijk verplicht om iedereen een (Grond)wet te verschaffen.
De overheid neemt aan dat een wet bekend IS als deze op de juiste wijze bekendgemaakt wordt. Dit gebeurt normaliter in het Staatsblad. Deze bekendmaking is wel verplicht, het is ook noodzakelijk voor het in werking treden van een wet. Verder is het voldoende dat na publicatie een wet vrij is in te zien. Tegenwoordig kan dit eenvoudig via internet.