Zijn de zittingen van de voorzieningenrechter openbaar?

Ik weet dat iedereen in principe toegang heeft tot de rechtszalen én dat de men erbij mag zij als de rechtelijke uitspraak wordt voorgelezen.
(Art. 6 EVRM, art. 121 GW en art. 4 en 5 RO).

Nu vraag ik mij het volgende af:
Zijn de zittingen van de voorzieningsrechter openbaar?

[Stelt u eens voor dat de voorzieningsrechter ergens in de bibliotheek een uitspraak gaat doen, en ik ben daar toevallig. Zou ik dan de ''zitting'' mogen zien?
Als dat mag, is dat ook bij iemand thuis? Wat nou als de eigenaar van het huis de toegang ontzegt?]

In het praktijk zou dit niet (snel) voorkomen dat iemand bij zo'n ''zitting'' aanwezig zou zijn, omdat het niet bekend is op de Rol. Maar toch ben ik er benieuwd naar.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Damian

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

De rechter in kort geding wordt ook wel voorzieningenrechter genoemd. Iedere zitting is in beginsel openbaar, dus dat geldt ook voor een kort geding. Dit kan op zondag, buiten werktijd of buiten de rechtszaal plaats hebben. Dus ja, als jij daar op dat moment toevallig bent dan mag je daarbij aanwezig zijn.

Zo was het bijvoorbeeld ook bij het kort geding dat in december 2011 plaatsvond tussen Johan Cruijff tegenover Ajax en de vier commissarissen.
Amadea