Wie heeft op dit gelijkwaardig kruispunt voorrang?

Is er een regel voor deze situatie(Zie afbeelding), mag automobilist A of B eerst?

Ik kan weinig informatie op internet of een theorieboek vinden over deze situatie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Niemand je gaat voor elkaar langs dus je kan allebei doorrijden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is niet te beantwoorden omdat dit geen voorrangssituatie is.

Normaal gesproken rijd je in de geschetste situatie "voor elkaar langs" maar de tekenaar heeft gekozen voor "om elkaar heen". In dat geval is het handig, dat een van beide bestuurders een handgebaar maakt of lichtsignaal geeft ten teken dat de ander de kruising kan oprijden. Zouden beide voertuigen tegelijk oprijden dan bestaat het risico op botsing. Of tot het moeten wachten op de kruisende weg zelf, wat moet worden voorkomen.
Computoon
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Om elkaar heen rijden kan ook gelijktijdig.
Computoon
8 jaar geleden
Zoals het getekend is, raken de ouders elkaar dan op zeker moment. De tekenaar had beter "voor elkaar langs" kunnen tekenen.
Computoon
8 jaar geleden
Auto's dus...
Beiden kunnen tegelijk doorrijden. Er is geen sprake van voorrang, en er is ook geen conflict.
Je tekening geeft de rij routes niet goed weer.
In dit geval gaan beide auto's VOOR het denkbeeldige midden van de kruising langs. Ze maken dus beide een kortere bocht.
Merkwaardig dat je dat niet weet. Dat is al zo'n 50 jaar de gebruikelijke methode.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Waarom op de ingewikkelde manier zoals getekend voor elkaar is eenvoudiger en sneller. Om elkaar heen is een lastigere actie.
Je moet voor elkaar door, hoe het getekend is. je gaat pas om elkaar heen als er een middenberm of naast gelegen afslag ligt, dit is wel terug te vinden in het theorieboek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Het is juist niet "voor elkaar door" getekend. Was dat wel het geval geweest, dan hadden de gebogen lijnen elkaar niet overlapt. Die tekening maakt het verwarrend. De tekenaar had de kruisende weg wat breder moeten tekenen.