Worden inktvissen voor de consumptie in Nederland al beschermd?

Sinds een paar jaar zijn inktvissen opgenomen in de Wet Op de Dierproeven (WOD). Men moet voortaan een vergunning aanvragen voordat men op deze dieren (die ze ook wel koppotigen noemen), experimenten mag doen.
Maar wat ik me hierbij dus afvraag: zijn er ook wetten voor de bescherming van inktvissen die voor consumptie gebruikt worden? In het verleden was het namelijk zo, dat deze dieren letterlijk op een lijn te drogen werden gehangen na de vangst! (Zie foto). Is dit nog steeds toegestaan, nu ze immers ook voor dierproeven worden meegeteld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Consumptie is iets anders dan dierproeven.
Erna55
8 jaar geleden
Wat vind je er erg aan dat ze op een lijn te drogen gehangen worden ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212
Ja, dat natuurlijk wel, maar het gaat immers wel om dezelfde dieren. Daarom snap ik niet waarom je voor de ene industrie wel regels ervoor hebt, en voor de andere niet. Snapt u?
@Erna55
Ja, dat ze langzaam stikken natuurlijk... Het is bewezen dat deze dieren superintelligent zijn, en dat ze pijn voelen ook! Het is ook een feit dat vissen vaak een langzame verstikkingsdood sterven, en dat die ook kunnen lijden. Daarom wordt er ook naar effectieve bedwelming gezocht voor deze dieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Korea worden ze in saus gedompeld en levend opgegeten, dan is aan een lijn drogen wel iets vriendelijker denk ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@OneQuestion Ja, dat klopt. Maar het ene kwaad praat het andere natuurlijk niet goed....

Het beste antwoord

Er is geen wet die de consumptie van inktvissen verbiedt. Die was er negen maanden geleden niet en is er nu ook niet.
Er is in 2014 een voorstel tot verbod op het vangen voor de consumptie van kreeften, krabben en inktvissen gedaan, maar door de toenmalige staatssecretaris Sharon Dijkstra niet gehonoreerd.
Er wordt juist steeds meer in de Noordzee specifiek gevist op de pijlinktvis.

Zelfs een verzoek van de Vissenbescherming aan de huidige staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken) om een verbod voor het levend koken van krabben en kreeften is in maart 2016 afgewezen, een verbod op de consumptie van inktvissen zal het de eerste jaren dus zeker niet halen. Het economische belang gaat vooralsnog boven dierenwelzijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oké, bedankt voor het antwoord. Even voor de duidelijkheid: ik ben er trouwens niet tegen dat mensen (inkt)vissen eten. Maar de manier waarop die behandeld worden vind ik heel slecht.