Wanneer gaat het eigendomsrecht in (zie toelichting)?

Stel: jij woont met veel ruimte om huis, meerdere schuren en garages etc. en je klust graag aan oude auto's als hobby.
Op een dag (via via) brengt iemand je zijn auto , is geschorst, met verzoek "om het oude krot" op te lappen tot weer rijklaar.
Alles in vertrouwen, geen haast, auto eerst in de (kosteloze) stalling.
Na jaar wil je overleg en prijsafspraak en belt de eigenaar.
Spoorloos! Zoeken, blijkt verhuist, niemand weet waar naar toe!

Oproepen via ook internet, zoeken via oude kenteken etc, leverden niets op.
Auto staat nu wel in de weg en de hamvraag is: wanneer kan je deze auto "als je eigendom beschouwen wettelijk en evt na opknappen doorverkopen"?
PS: via google zoeken niets eenduidigs kunnen vinden ;))

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bent houder van de auto omdat je de auto voor een ander houdt. Je kunt hier zelf geen verandering in brengen. Dit betekent dat je nooit door verjaring eigenaar kunt worden van de auto, omdat je geen bezitter bent. Je zult dus nooit de auto als je eigendom kunnen beschouwen. Toegevoegd na 29 minuten: Eventuele mogelijkheden: Je kunt volgens art. 5:5 BW aangifte doen in iedere gemeente indien een zaak onbeheert is achtergelaten. Indien de gemeente afgifte vordert moet je hieraan voldoen. Indien na een jaar de zaak zich nog steeds in de macht van de vinder of de gemeente bevindt wordt deze hiervan eigenaar (art. 6:6 BW). Wat ook nog zou kunnen is zogenaamde derelictie van art. 5:18 BW. Indien de eigenaar de auto prijsgeeft op een zodanige wijze dat je hieruit kunt afleiden dat hij zich wil ontdoen van het eigendom, wordt de zaak een res nullius (zaak die aan niemand toe behoort). Dit kan wel lastig zijn in de gegeven omstandigheden te aannemelijk te maken. Zou je dit lukken, dan verkrijg je het eigendom door bezit in te nemen van deze zaak(art 5:4 BW) Toegevoegd na 31 minuten: *foutje na een jaar wordt de vinder eigenaar (niet de gemeente)

Een 10 jaar, dat haal ik uit de volgende site. Heel ingewikkelt maar daar moet uit te komen zijn.

Bronnen:
http://books.google.nl/books?id=gM4GSQNOW8...

Wordt er wel wegenbelasting betaald en is hij wel verzekerd? Als hij op de weg zou staan zou hij nu al verbeurd verklaard zijn, want zit dit er waarschijnlijk niet meer op. Vraag eens informatie bij de RWD. Deze kunnen je meer vertellen over de eigenaar en of er voor betaald wordt. Misschien kun je hem overnemen. Dan moet je je kentekenplaten opsturen en krijg je nieuwe, moet je er wel voor betalen natuurlijk. Vraag eens info dan weet je meer.

Ik zou gewoon naar het politiebureau gaan en aangifte doen. Wellicht kunnen ze je daar een antwoord geven, en laat die dan ook even zwart op wit opstellen. Gevonden voorwerpen worden meestal na 1 jaar je eigendom, maar dat licht geloof ik aan de waarde. Wat ik verrassend vond is dat "gevonden voorwerpen" voorwerpen een taak is van de gemeente en niet van de politie, maar dat even terzijde, weer iets geleerd vandaag.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevonden_voorwerp

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100