Heeft iemand van de ongediertebestrijding permissie om bijen en hommels te verdelgen?

Een tijdje geleden hadden wij (ik woon in een instelling)- een hommelnest bij de deur zitten. Toen had een of andere begeleidster de ongediertebestrijding gebeld, en die heeft ze allemaal uitgeroeid! Nu zeggen diverse websites dat hommels en bijen beschermde diersoorten zijn, en dat ze dus nóóit zomaar gedood mogen worden! Klopt dit? Ja, het is weliswaar zo, dat heel veel mensen het verschil niet kennen tussen bijen en wespen. Maar iemand die ervoor geleerd heeft, zou toch beter moeten weten??? Er was trouwens ook iemand van de begeleiding, die liet merken dat ze het er, net als ik, óók helemaal niet mee eens was. Maar die persoon van dat verdelgingsbedrijf schonk verder geen aandacht aan ons natuurlijk... Heeft hij nou iets gedaan wat ingaat tegen de wet, of toch niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, dat gaat tegen de wet in!
Een privé-persoon kan misschien nog weg komen met "dat wist ik niet", maar een bedrijfsmatige bestrijder hoort dat te weten!

Helaas heeft mopperen (om het beschaafd te formuleren) geen zin meer, maar ik zou het bedrijf er toch even op attenderen.
Al is het maar om herhaling (elders) te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Vindt u een wespen-, bijen- of hommelnest in of bij uw huis? Ze mogen alleen bestreden worden als ze hinder veroorzaken.
https://www.irado.nl/ongediertebestrijding/wespen-bijen-en-hommels

Andere antwoorden (1)

Hommels en bijen zijn in Nederland beschermde dieren.

Bijenvolken kunnen worden "overgedragen" aan een imker en ook een hommelnest mag niet met bestrijdingsmiddelen worden "kapotgespoten". Iemand die er hinder van heeft, kan natuurlijk wel een gespecialiseerd bedrijf inschakelen maar dit zal dan met een alternatieve oplossing moeten komen.

Van belang is natuurlijk wel dat de medewerker van zo'n bedrijf het insect in kwestie herkent
Computoon
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Vindt u een wespen-, bijen- of hommelnest in of bij uw huis? Ze mogen alleen bestreden worden als ze hinder veroorzaken.
https://www.irado.nl/ongediertebestrijding/wespen-bijen-en-hommels
Computoon
8 jaar geleden
Klopt. Maar in het geval van hinderlijke bijen of hommels mogen ze niet worden gedood. Dus moeten ze op een andere manier worden bestreden.