Wat is de minimale afstand tussen twee flitspalen?

Lijkt me duidelijk: is er wettelijk iets vastgelegd over de minimale afstand tussen twee flitspalen omdat mijn buurman twee boetes kreeg voor te hard rijden op dezelfde weg. Ik wil dus geen meningen als antwoord maar feiten graag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
In Amersfoort aan de stadsring staat er op elke kruising onderhand wel 1. Gemiddeld 300 tot 400m uit elkaar. Nu heb ik wel eens gehoord dat mobiele flitsers gebonden zijn aan afstanden. Omdat een bekeuring bedoeld is om te straffen, maar ook om van te leren. Als er 4 mobiele flitsers achter elkaar staan (en die zie je vaak niet, ook niet als je er al voorbij bent, je krijgt immers geen flits meer te zien tegenwoordig) heb je kans op 4 bekeuringen. Dan werkt het "leerproces" niet meer. Ik weet niet of het waar is. Ik heb het van horen zeggen.

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet wettelijk bepaald. Elke provincie geeft daar een eigen invulling aan.
Wat wel bij flitspalen gedaan wordt, is de afstand bepalen t.a.v. een trajectcontrole.
Bijv. Iemand rijdt op een weg van 80 km, dan wordt daar een berekening voor gemaakt die aangeeft of je je aan de snelheid houdt, of dat er te hard wordt gereden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar zijn geen wettelijke voorschriften voor. En twee keer geflitst worden op de zelfde weg binnen korte tijd is zeker niet onmogelijk, dat hangt ook een beetje af van je snelheid en de maximum snelheid die daar is toegestaan. Zeker binnen de bebouwde kom van een dorp waar veel gecontroleerd wordt, kun je met een beetje pech wel drie foto's "pakken" binnen een paar minuten.

En voor zover ik kan vinden, ben je dan desalniettemin de sjaak ; de rechter gaat er van uit dat je na de eerste flitspaal je gas los had kunnen laten, en dat je keer op keer de keuze gemaakt hebt je gas te diep in te blijven trappen. Er is geen maximum aan het aantal overtredingen dat je op een bepaalde weg of binnen een bepaalde tijd kunt maken, je wordt geacht de regels te kennen.

Voor zover er minimale afstanden bestaan, zijn deze niet tussen flitspalen onderling , maar tussen het aangeven van de maximum snelheid en de flitspaal, afhankelijk van de snelheid. Je krijgt dus tijd genoeg om je gas los te laten, wat je idealiter moet doen op het moment dat je het bord ZIET, niet als je het passeert.
Deze vind je in de derde link.

Citaat uit een uitspraak in een dergelijk geval :
"3.5. Het enkele feit dat de betrokkene acht minuten eerder ook is bekeurd wegens een snelheidsovertreding op dezelfde snelweg is geen omstandigheid die meebrengt dat in de onderhavige zaak ten onrechte een sanctie is opgelegd en geeft evenmin aanleiding om het bedrag van de sanctie te matigen. Het betreft immers twee afzonderlijke op verschillende tijdstippen en plaatsen verrichte gedragingen, die door twee onafhankelijk van elkaar werkende trajectsnelheidsmeters zijn geconstateerd. Dat er in dit geval slechts acht minuten tussen beide gedragingen zit en dat er wellicht causaal verband tussen de gedragingen bestaat, maakt de gedragingen niet minder sanctiewaardig. Bovendien heeft de bestuurder van het voertuig in acht minuten ruimschoots de gelegenheid gehad om zijn snelheid aan te passen."