Wat zijn de strafwetten/maatregelen tegen tafelschuimerij in België?

Een vriendin van mij is in een hotel in België geweest. Van te voren de overnachting betaald en 's avonds gedineerd in de accommodatie.
Dat eten bleef zo lang weg dat ze het eten vervolgens gratis kreeg van het personeel.
Twee weken later wordt zij gebeld door de eigenaar van het hotel dat de rekening van het dineren toch betaald moet worden.

Zij vind van niet, immers was het het personeel wat haar de maaltijd gratis gaf nadat zij gewoon netjes wilde betalen.

De eigenaar in kwestie dreigt nu politie werk er van te maken.
Kan zij opgepakt worden hier in NL ervoor?
Of als zij bijvoorbeeld in België een keer komt?

Ik zelf denkt dat het zo'n vaart niet loopt zeker aangezien haar intenties gewoon zuiver zijn geweest.
Zij zelf krijgt echter zoveel spanning van het gedreig dat ik het besloot hier te vragen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Een tafelschuimer, zoals in België een eetpiraat wordt genoemd, is iemand die in een restaurant gaat eten terwijl hij weet dat hij de rekening niet kan of wil betalen of onder een valse naam reserveert. Een eetpiraat gaat naar een willekeurig restaurant en bestelt daar een maaltijd. Wanneer de rekening komt, deelt hij het personeel mee dat hij niet kan betalen, of probeert stiekem weg te lopen. Daar is in uw geval geen sprake van, u hebt de overnachting (wel niet inclusief ontbijt) vooraf betaald, uw naam en adres waren dus bekend bij de Hoteleigenaar, u bent ook niet stiekem weggelopen maar hebt in het bijbehorend hotel overnacht. Eet men avonds in het hotel, dan behoort de bediening te vragen of de klant de rekening op het kamernummer wil hebben of na de maaltijd gelijk afrekent. Zegt de bediening dat het een maaltijd van het huis is (als een goedmaker) dan mag u ervan uitgaan dat dat dan ook zo is. Dit hoeft u nog eens na te vragen bij de eigenaar, u krijgt dus ook geen rekening om te ondertekenen. Bij het verlaten van het hotel de volgendedag is het de gewoonte dat men uitcheckt en de kamersleutel afgeeft. Meestal wordt dan gelijk gecheckt of er nog openstaande rekeningen zijn. Een openstaande rekening van een diner en een verdwenen klant merkt men binnen twee dagen wel. Dan wordt er gelijk gereageerd Als dit allemaal naar behoren is gebeurd, kan er van tafelschuimerij geen sprake zijn. Als het gebeurt is zoals uw vriendin u vertelt, is er geen enkele reden om zich zorgen te maken, hoewel ik mij de spanning wel kan voorstellen. Het is misschien zinvol een korte verklaring naar het dichtstbijzijnde politiebureau te zenden van de gemeente waar het Hotel toe behoort. Zeg dat ook tegen de eigenaar van het Hotel. Houd het zo zakelijk mogelijk. Onderneem verder geen acties zoals uit wraak negatieve reviews schrijven op relevante websites. Dat maakt het verhaal niet geloofwaardiger, integendeel. Het is ook niet zinvol, het kan zelfs zijn dat u beschuldigd wordt van roddel en het hotel ook nog ongewild aan meer klanten helpt. Een onderzoek van Reevoo, gebaseerd op 750 miljoen! reviews, heeft uitgewezen dat bij louter positieve reviews 95% van de consumenten deze wantrouwt. De toevoeging van enkele negatieve reviews leidde tot meer vertrouwen bij 68 procent van de consumenten.

Bronnen:
http://www.noorlandjuristen.nl/Strafrecht/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100