Moet ik bij een nieuwe zorgverzekering voor de tandarts medisch gekeurd worden?

Ik bleek bij controle geen tandarts verzekering te hebben, wel aanvullend maar tandarts stond niet aangevinkt. Mocht ik medisch gekeurd moeten worden bij een andere verzekering moet dat dan ook bij de huidige voor aanvullend tandheelkunde of is de kans daarop kleiner als ik bij mijn huidige blijf.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat verschilt per zorgverzekeraar. Sommige verzekeraars doen nooit een medische selectie. Zorgverzekeraars die dit wel doen, doen het alleen bij de hoogste pakketten. Voor de hoge tandverzekeringen geldt vaker een selectie vooraf (die bestaat trouwens niet uit een keuring) dan voor de gewone aanvullende pakketten. Áls een verzekeraar een selectie uitvoert op de hogere tandartsverzekeringen, geldt dat doorgaans ook voor verzekerden die al bij hen verzekerd zijn maar hun pakket willen ophogen of opnieuw of voor het eerst een aanvullende (tand)verzekering af willen sluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je snelle antwoord. Waar moet ik bij zo'n selectie aan denken en geld een aanvullende verzekering voor tandheelkunde met 3 of 4 sterren ook als hoog? Zijn 5 sterren de hoogste of kan het nog hoger door een aparte bijbetaling of apart pakket.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De selectie bestaat meestal uit het invullen van een vragenlijst, waar je bijvoorbeeld gevraagd wordt of je verwacht het komende jaar een brug of kroon nodig te hebben. Wat hoog is, hangt af van de verzekeraar. De ene verzekeraar heeft twee aanvullende tandartspakketten, de andere vier of misschien wel vijf. Een aanduiding met sterren doet volgens mij alleen Zilveren Kruis, dus voor alle overige zorgverzekeraars zegt dat niets. Als er een selectie van toepassing is, staat dat er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, veel meer is hier niet over te zeggen, het verschilt inderdaad per verzekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank. Ik heb inderdaad zilveren kruis en bleek niet verzekerd te zijn voor tandheelkunde. Ik was aanvullend verzekerd en voor zo ver ik wist was dat voor tandarts. Nu pas gezien dat tandheelkunde niet was aangevinkt. Nu zit ik met een zware behandeling en dat kan alleen met verzekering. Ik ben alleen bang dat ze me weigeren omdat de kosten te hoog worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je al een keus gemaakt? Volgens de website van Zilveren Kruis geldt voor de hoogste twee pakketten (3 en 4 sterren) voor tandheelkunde een selectie. Je kunt nog tot 1 februari een (hoger) aanvullend pakket erbij nemen. Als je wilt overstappen en je hebt uiterlijk 31 december je oude verzekering opgezegd, dan kun je nog tot het eind van de maand januari overstappen. En misschien zijn er wel meer verzekeraars waar je wat betreft de aanvullende verzekering nog tot eind van de maand terecht kunt, maar als je voor je basisverzekering bent blijven zitten, is dat in de meeste gevallen niet doenbaar omdat je vaak een flinke opslag betaalt bovenop je premie als je je basisverzekering elders hebt. Bij de meeste verzekeraars zit tandheelkunde inderdaad niet in het gewone aanvullende pakket, maar moet je daar een aparte aanvullende verzekering voor alleen tandheelkunde voor afsluiten. Als je een gezond gebit hebt is dat bijna nooit lonend, maar als je echt een dure behandeling nodig hebt dan kan het inderdaad wel eens gunstiger zijn. Al moet je er dan rekening mee houden dat je inderdaad vaak voor hogere pakketten een tandheelkundige selectie hebt, en er ook nog wel eens een wachttijd geldt voor duurdere behandelingen zoals bruggen en kronen. Je kunt natuurlijk wél altijd je kosten opvoeren als aftrekpost bij de inkomstenbelasting, dan krijg je in elk geval nog iets terug. Op een site als www.meerkosten.nl kun je daar meer uitleg over vinden. Tandheelkundige behandelingen in z'n algemeenheid vallen onder genees- en heelkundige hulp (zie http://www.meerkosten.nl/belastingvoordeel/aftrek-sz/genees-en-heelkundige-hulp ) en vaste bruggen en eventuele implantaten onder hulpmiddelen ( http://www.meerkosten.nl/belastingvoordeel/aftrek-sz/hulpmiddelen ). En als je wél een aanvullende tandartsverzekering hebt maar niet alles wordt gedekt, dan kun je natuurlijk het deel dat niet wordt vergoed ook nog opvoeren. Mensen lijken juist de tandartskosten nogal eens te vergeten bij hun aangifte, dus ik benoem het nog maar even.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lies12
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord!
Heel behulpzaam met de inkomstenbelasting weer inzicht.
(Had dit vorig jaar al graag gelezen/geweten.)