Hoeveel vakantiedagen heb ik vanuit ww met gedeeltelijke baan ernaast?

Ik verval van 32 uur in een lagere functie van 16 uur. Dat betekent dus aanvullende uitkering voor die 16 uur die ik werkeloos word. Nu heb ik bij mijn werkgever een hele hoop vakantieuren gespaard (13 weken in 2016 om precies te zijn). Maar vanuit ww krijgt men maar 20 vakantiedagen per jaar! nu vroeg ik me af: wat bedoelen ze met vakantiedagen? Wordt elke doordeweekse (werk)dag als vakantiedag geteld? (dus in totaal 4 weken vakantie omdat er van 5 werkdagen per week wordt uitgegaan?) Worden alleen de dagen die ik ww krijg, als vakantiedag geteld? (dat zijn er dus 2 waardoor ik op 10 weken zou uitkomen) of worden ALLE dagen (dus ook zaterdags en zondags, want dan is het dus 20/7 = nog geen 3 weken) als vakantiedagen geteld? Ik vind het heel vervelend, want ik heb die 13 weken extra opgespaard om een lange reis te kunnen maken (wil ik in 2016 doen), maar door die weinige vakantiedagen vanuit ww is dit niet mogelijk….. Beetje krom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (1)

De 20 vakantiedagen van de ww zijn tijdsevenredig. Als iemand vanaf 1-10 tot 31-12 ww zou krijgen, krijgt die persoon dus (3/12) × 20 = 5 vakantiedagen vanuit de ww.

Vakantie moet vooraf worden opgegeven aan het UWV. Neem je meer dan het toegestane aantal dagen op, dan krijg je over die dagen geen ww.

Feestdagen en dagen in het weekend tellen gaan niet van het vakantiedagensaldo af.

Toegevoegd na 31 minuten:
Verder: ww-vakantiedagen kun je niet meenemen naar een volgend jaar of laten uitbetalen.

Toegevoegd na 3 uur:
Een "ww-vakantiedag" is dus een doordeweekse dag die niet toevallig ook een feestdag is.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Maar ik vroeg me eigenlijk af hoe dat zit in mijn situatie. Werk 16 uur en voor 16 uur dus aanvullend ww. In mn werk heel veel verlof gespaard voor ooit die grote reis.... Zou toch echt jammer zijn als ik die nu niet kan maken. Dus zijn 20 dagen ook de dagen die ik dus al verlof moet nemen op m'n werk? Want dan neem ik dus eigenlijk dubbel verlof (als je UWV ook even als werkgever beschouwt).
Computoon
8 jaar geleden
Met akkoord van het UWV kun je die reis nog steeds maken maar het UWV betaalt max. 20 vakantiedagen op jaarbasis door. (Geen sollicitatieplicht gedurende die dagen.) Is het dubbel? Zo zou je het in jouw geval kunnen zien want je had die dagen al als "voorraad" staan. Dat is pech, vanuit dit oogpunt. Maar ik kan er niets anders van maken. Probeer het, ondanks de omstandigheden, toch enigszins positief te zien: alle vakantiedagen die je opneemt bij je werkgever gedurende die periode krijg je doorbetaald door de werkgever en daarnaast krijg je nog 20 vakantiedagen doorbetaald door het UWV terwijl je 13 weken niet hoeft te werken. Niet iedereen verkeert in de positie dat zijn werkgever dit mede mogelijk wil maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En zijn die 20 dagen dan ww dagen? Want ik neem niet aan dat als ik voor werk verlof opneem, dit dan tevens een ww vakantiedag kost? Want normaliter had ik die dag gewoon gewerkt. Moet er maar eens met werkcoach over hebben