Geldt de Kostendelersnorm ook voor iemand die een WAJONG uitkering heeft en een beroep doet op bijzondere bijstand?

De kostendelersnorm betekent dat als u uw woning deelt met meer volwassenen, uw bijstandsuitkering daarop wordt aangepast. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in uw huishouden, hoe lager uw bijstandsuitkering. De reden hiervoor is dat als er meer personen in één woning wonen, zij de woonkosten kunnen delen.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Voor de Wajong niet voor de bijstand wel.
roelp
8 jaar geleden
en bijzondere bijstand ook??
ronron1212
8 jaar geleden
@roelp lees wat ik schrijf voor de bijzonder bestand geld het wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met de wajong zal niets gebeuren. Echter woon jij samen met iemand die een bijstandsuitkering heeft dan wordt zijn/haar uitkering wel gekort.
roelp
8 jaar geleden
@ronron1212 dus ook beroep doen op 'bijzondere bijstand' wordt gezien als 'bijstand' en wordt de kostendelersnorm toegepast, ook als je geen bijstandsuitkering hebt?
ronron1212
8 jaar geleden
Als je die niet heb niet nee. Ik snap niets van je reactie.

Antwoorden (1)

De vraag is wel al vier maanden geleden gesteld, maar nog niet beantwoord.

De kostendelersnorm heeft GEEN gevolgen voor de hoogte van de WAJONG als men bij iemand woont die eigen inkomsten heeft. Het heeft wel invloed als je toeslag op de WAJONG-uitkering hebt. Het is mogelijk dat deze dan volledig komt te vervallen als de huisgenoot een volledig loon of uitkering heeft.

De kostendelersnorm betekent dat de bijstandsuitkering aangepast wordt, niet een individuele WAJONG-uitkering als men een woning gaat delen. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in de woning wonen, hoe lager de bijstandsuitkering wordt.

Ook heeft de kostendelersnorm GEEN invloed op de hoogte van de WAJONG of de bijstandsuitkering als er een beroep gedaan wordt op Bijzondere bijstand. De Bijzondere bijstand is juist bedoeld voor mensen met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering of Wajong vanaf 21 jaar.
Bij een toekenning van Bijzondere bijstand kan wel rekening gehouden worden met een eventuele kostennorm, met andere woorden: de kostendelersnorm kan wel van invloed zijn op de toekenning van de hoogte van de bijzondere bijstand. Er is dan altijd sprake van een individuele beoordeling.