Kun je na het ondertekenen van een VSO nog naar de rechter stappen?

De reguliere bedenktijd is, meen ik, twee weken.

Maar wat als er na een maand nieuwe feiten aan het licht komen, in dit geval een andere rechtszaak van een oud-collega die op dezelfde gronden ontslagen is?
Kun je dan alsnog onder een VSO (vaststellingsovereenkomst) uit om het oorspronkelijke ontslag op staande voet aan te vechten via de rechter?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat overigens niet om mijzelf; dat wilde ik even opgemerkt hebben. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er vermoeden is van fraude, bewust achterhouden van informatie, expres verkeerd voorlichten/ onjuiste informatie geven lijkt mij dat de gang naar de rechter wellicht zinvol is. Het zal sterk van de aspecten van die zaak afhangen of er kans op succes is. Zeker als er sprake is van valsheid in geschrifte lijkt me die kans reeel.

Antwoorden (1)

Je kunt altijd een procedure starten via de kantonrechter om herroeping van de vaststellingsovereenkomst af te dwingen wegens achtergehouden informatie indien deze info er toe geleid zou hebben dat de werknemer de vaststellingsovereenkomst niet getekend zou hebben.
De kantonrechter moet het dan in deze procedure met de werknemer eens zijn dat het achterhouden van de betreffende informatie de werkgever als laakbaar is aan te rekenen en in zekere mate als bedrog is aan te merken.
Er kan sprake zijn van een oneerlijke, althans niet volledig transparante proceshouding van de werkgever. Als de werkgever al geweten heeft dat bij een vorige procedure de vaststellingsovereenkomst die gebaseerd was op dezelfde redenen, teniet is gedaan is, kan er sprake zijn van oneerlijk repressief handelen.
Een eventuele verstoorde relatie tussen de werkgever en werknemer speelt geen rol bij een positieve of negatieve beslissing van een kantonrechter.

Een procedure kan gestart worden als de vaststellingsovereenkomst:
1. berust op bedrog door de werkgever in de procedure gepleegd;
(In het geval dat vragensteller schetst moet de werkgever geweten hebben dat bij een vorig geval de kantonrechter in het nadeel van de werkgever heeft beslist)

2. de werknemer na het onderteken van de ontbindingsprocedure stukken van beslissende aard in handen heeft gekregen of dusdanige informatie, die bij de werknemer wel bekend waren maar zijn achtergehouden.
(Als de werknemer van deze info op de hoogte was geweest, had hij de vaststellingsovereenkomst niet getekend).

Het is belangrijk dat het ontslag financieel en juridisch op de juiste manier wordt afgehandeld. Daarbij is een correcte vaststellingsovereenkomst een vereiste, zowel voor werknemer als voor werkgever. Het beste is dat de werknemer alsnog contact opneemt en advies vraagt bij een advocatencollectief dat gespecialiseerd is in arbeidsrecht.
http://www.kantonrechtersformule.nl/vaststellingsovereenkomst/vaststellingsovereenkomst-advies.html