Kan iemand die ontoerekeningsvatbaar is verantwoordelijk worden gehouden voor schulden?

Als iemand met een geestelijke beperking en daardoor ontoerekeningsvatbaar is gigantisch veel schulden maakt moet die deze afbetalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus42, het is wel een hypothetische vraag. Voor iemand met een geestelijke beperking en dusdanig zelfs dat men van ontoerekeningsvatbaar spreekt is alangl een curator aangesteld, vóórdat er gigantische schulden zijn gemaakt.
Er zijn inderdaad volwassenen licht verstandelijk gehandicapten die zelfstandig over hun financiële zaken gaan, maar die hebben vaak een (familie)vertegenwoordiger die (mee)beslist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goedvertegenwoordigd.nl/voor-wie/verstandelijke-beperking/

Het beste antwoord

Toerekeningsvatbaarheid is een term uit het strafrecht. Dat is in andere zaken niet van toepassing. In het voorbeeld wat je noemt, zou deze persoon het beste onder curatele of (beschermings)bewind kunnen staan. Dat kan aangevraagd worden door de persoon zelf, diens partner of familie, voogd of - in specifieke gevallen - de officier van justitie. De rechtbank kan een verzoek toewijzen en dan wordt de curator danwel bewindvoerder verantwoordelijk voor iemands financiële zaken. Hij of zij kan dan geen of slechts beperkte schulden maken.

Zolang iemand NIET onder curatele, bewind of mentorschap staat, is een meerderjarig iemand volgens de wet volledig bevoegd om bijvoorbeeld aankopen te doen en financiële verplichtingen aan te gaan. Als iemand dan schulden maakt, is hij ook zélf verantwoordelijk. Een schuldeiser kan natuurlijk wel coulant zijn, en wanneer overduidelijk is geweest voor de verkoper (iemand met een zichtbaar zware verstandelijke beperking komt een telefoonzaak binnen en geeft aan het duurste abonnement te willen) heeft die natuurlijk ook een morele verantwoordelijkheid.

Maar: hoe zwaarder de beperking hoe hypothetischer die situatie wordt. Meestal zal het dus gaan om mensen met een relatief lichte en niet al te zichtbare beperking. Die mensen lopen juist doordat ze er volkomen normaal uitzien, een groter risico om op financieel gebied in de problemen te komen dan mensen met een overduidelijke beperking die niet eens zonder begeleiding de deur uit kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Perfect antwoord. Plus