Hoe zit het met de aansprakelijkheid van beheerder/bouwer van een 2dehands website?

Ik heb onlangs een 2dehands website gebouwd. Deze heb ik uitsluitend gebouwd om kopers en verkopers in contact te brengen. Het doel is dus zeker niet om winst te draaien.

Stel voor: een koper ziet een advertentie, wil het product kopen maar wordt opgelicht. Ben ik als beheerder/bouwer van de website dan aansprakelijk?

Ik heb overigens onderstaande tekst op mijn website geplaatst. Ben ik hier voldoende mee ingedekt?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Aansprakelijkheid

Een transactie via deze website (2dehands Licht & Geluid) vindt plaats tussen jou en de verkoper. 2dehands Licht & Geluid is niet in het bezit van de items die een verkoper aanbiedt, dus als je vragen hebt over de dingen die je koopt via deze website, kun je het beste contact opnemen met de verkoper. Deze website is uitsluitend bedoeld om kopers en verkopers in contact te brengen. 2dehands Licht & Geluid stelt zich dus niet aansprakelijk voor de daadwerkelijke verkoop van producten tussen koper en verkoper.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
8 jaar geleden
Marktplaats is ook niet aansprakelijk voor bedrog en misverstanden tussen aanbieders en afnemers onderling. Jij geeft ze een podium, niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor de reactie! Dat is in mijn opzicht inderdaad ook zo.
Ik vroeg me alleen af of dit ook wettelijk correct is.
Nederland is ten slotte het land van de regeltjes dus ik ben toch voorzichtig met dat soort zaken, zodat ik zeker geen claim ''aan mijn broek krijg''.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uhh @bamibal het is voor een specifieke branche en er zit een ander concept achter. Je oordeelt over iets waar je totaal niets van af weet. Maar je reactie draagt wel veel bij aan mijn vraag.......... Dat is dus mooi. Bedankte hé.
Antoni
8 jaar geleden
@timh79, ik zie de reactie van bamibal niet. Waar reageer je precies op?
Antoni
8 jaar geleden
@timh79, ik raad je aan je tekst over de aansprakelijkheid samen met een gespecialiseerde jurist op te stellen. Dan weet je zeker dat de tekst correct is en volledig en dat de tekst alle mogelijke problemen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni. Bedankt voor de reactie! Hier kan ik wat mee. Overigens; de reactie van bamibal is inmiddels verwijderd.

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je aansprakelijk bent voor wat zich tussen kopers en verkopers afspeelt. Maar ik denk wel dat je website geen lang leven beschoren is als jet het met alleen de mededeling die je geeft afdoet.

Marktplaats steekt behoorlijk wat energie in het op orde houden en betrouwbaar houden van zijn domein (zie de links). Als je verder niets doet dan denk ik dat je mooie initiatief snel een vrijplaats voor bedriegers en oplichters wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reactie! Dat klopt inderdaad wat je zegt. Maar het gaat mij nu even puur over de aansprakelijkheid zelf.