Mag een niet-moslim een hoofddoek dragen op een paspoortfoto?

Als iemand met een hoofddoek op de foto wil moet die persoon dan een moslim zijn? Er zijn bijv. oudere Nederlandse vrouwen die ook hoofddoeken dragen, mogen die een hoofddoek dragen op hun paspoortfoto? Of moet men bewijs kunnen overleggen dat men het islamitische geloof belijdt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij mag dat best, zolang je beide oren maar te zien zijn. Maar of je daarmee op je paspoort wilt staan ???
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ken iemand die niet met zijn oren op een pasfoto wil :)

Het beste antwoord

Het dragen van een hoofddoek op een pasfoto is alleen toegestaan om levensbeschouwelijke of medische redenen.

Er zijn overigens ook moslima's die geen hoofddoek dragen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm... hoe toon je aan dat je op basis van je levensbeschouwing een hoofddoek draagt dan...? Want als ik je antwoord zo lees, is het een kwestie van een leuk verhaaltje erbij verzinnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik herinner me deze affaire nog, over de waanzin van religie in het publieke domein
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/3488452/2013/08/07/Tsjech-mag-vanwege-religie-met-vergiet-op-hoofd-op-paspoortfoto.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En er zijn er meer die dat gedaan hebben trouwens
http://aattp.org/pastafarian-poses-for-drivers-license-with-pasta-strainer-as-religious-headwear-video/ En vergelijkbaar :
http://weblog.sinteur.com/index.php/2007/01/25/man-dressed-as-the-joker-gets-id-card/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De mannen met vergiet en het geschminkte gezicht hebben natuurlijk niets met religie of iets dergelijks te maken, maar met het op de hak nemen van doorgeschoten wetgeving en het opzoeken van de mazen en de grenzen. Als het gelukt is, rollen zij om van het lachen. Het zijn meestal de paradijsvogels van de maatschappij. Ik houd van hen, er zijn al grijze mussen genoeg.

Andere antwoorden (2)

De pasfoto in een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moet voldoen aan een aantal eisen. Er gelden eisen voor: maatvoering, fotokwaliteit, achtergrond, weergave, houding, uitdrukking, bril, belichting en positionering.
Maatvoering
• Formaat pasfoto
Vast formaat: 35 mm x 45 mm (breedte x hoogte).
• Breedte gezicht
Van ooraanzet tot ooraanzet tussen de 16 mm en 20 mm.
• Lengte gezicht
Vanaf 11 jaar: van kin tot kruin minimaal 26 mm en maximaal 30 mm.
Tot en met 10 jaar: van kin tot kruin minimaal 19 mm en maximaal 30 mm.
Uitzondering: fysieke of medische redenen
Het kan zijn dat u op grond van fysieke of medische redenen niet in staat bent om aan alle eisen te voldoen. De instantie die het reisdocument of identiteitsbewijs verstrekt, mag u bij twijfel vragen om een medische verklaring.
Uitzondering: godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen
Is het om godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen niet toegestaan om uw hoofd onbedekt te laten? Dan mag u uw hoofd bedekken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/inhoud/eisen-pasfoto-paspoort-id-kaart

Toegevoegd na 58 minuten:
De aanvrager dient aan te tonen dat godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich verzetten tegen het niet bedekken van het hoofd. Om meer duidelijkheid te verkrijgen, wordt de ambtenaar geadviseerd vragen te stellen zoals: Kunt u aantonen dat u behoort tot de godsdienst waarop u zich beroept? - Kunt u aantonen dat uw godsdienst voorschrijft dat, in het openbaar, een hoofdbedekking moet worden gedragen?
Mocht de ambtenaar op de gestelde vragen ook maar enigszins twijfel houden aan het bestaan van een zodanige godsdienstige of levensbeschouwelijke reden van de aanvrager, dan dient de foto niet te worden geaccepteerd. Dit wordt bepaald door de burgemeester van de gemeente of diegene aan wie deze bevoegdheid is gedelegeerd.

Artikel 28, derde lid, van de Paspoortuitvoeringsregeling strekt ertoe op de eis, zoals neergelegd in de fotomatrix, van een onbedekt hoofd uitzondering te maken voor de gevallen waarin de drager van het document aannemelijk maakt te behoren tot een in de maatschappij aanwezige godsdienst of tot een levensbeschouwende stroming die het bedekken van het hoofd van de aanvrager voorschrijft, dit kennelijk omwille van het vereiste respect voor zulke stromingen. Nu het hier gaat om een uitzonderingsbepaling dient deze evenwel restrictief te worden uitgelegd.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2011:BU4596
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boeskooltje
3 jaar geleden
Waarom moeten er in Nederland altijd uitzonderingen worden gemaakt. Deze vrouw kan ook wel een terroriste zijn. Als ze de hooddoek afdoet, make up gebruikt en andere kleding draagt zijn ze bijna niet meer herkenbaar.
Misschien krijgt Hirs Ali hierin wel gelijk !
Ja, mag. Als je de reden opgeeft.
Maar zoiets als 'ik heb er gewoon zin in' of 'dat houdt me oren lekker warm' is geen (gegronde) reden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
In welke wet staat dat?