Heeft een bordje met 'Geen fietsen plaatsen' enige juridische status?

In veel gevallen kan ik mij goed voorstellen dat een ondernemer niet wilt dat er fietsen voor de etalage worden geplaatst, maar er zijn situaties waarin ik de neiging heb een bordje op mijn fiets te monteren met 'Geen winkels plaatsen, a.u.b.'

Maar heeft een ondernemer enige poot om op te staan wanneer iemand, ondanks de aanwezigheid van zo'n bordje, alsnog een fiets voor (dus niet tegen) een raam parkeert? Of is het, zoals ik vermoed, meer een afschrikmiddel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
wilkers
8 jaar geleden
Als er zo'n bordje staat betekend het dat het voor de winkelier vervelend is als er fietsen worden geplaatst. Het is een vriendelijk verzoek van de winkelier en ik vind dat daar ook fatsoenlijk mee omgegaan moet worden. Deze maatschappij draait om geven en nemen, al is dit eerste ver te zoeken. Geef een beetje respect en dan krijg je dit ook weer terug. Er is vast nog wel een andere plek om de fiets neer te zetten. :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dergelijke bordjes vallen in dezelfde categorie als "De directie stelt zich niet aansprakelijk voor ...", wat van nul en generlei (juridische) waarde is.

Het beste antwoord

Het verkeersrecht (RVV 1990) bepaalt dat fietsen ‘gewoon’ op de stoep mogen worden geplaatst. En dus ook voor het raam, als de stoep onder het raam loopt.

Dat wordt anders als
- er een verkeersbord staat die het parkeren van de fiets verbiedt;
- het parkeren van de fiets op uw grond gebeurt (die geen openbare weg is);
- de fietsen voor uw raam hinderlijk zijn of uw raam of andere spullen vernielen of beschadigen;
- de gemeente andere regels heeft ingesteld - zoals in de APV.

Een bordje voor het raam zetten "verboden fietsen te stallen" of zoiets, heeft eigenlijk juridisch niet zoveel waarde. Maar ja, dat weet natuurlijk niet iedereen.

En wanneer is het nu hinderlijk. Waarschijnlijk eerder in gevallen waarin je voor een ingang of andere doorgang zo geparkeerd bent.

http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/30672/ik-wil-graag-dat-er-geen-rijwielen-gestald-worden-voor-mijn-raam-is-het-juridisch-mogelijk-om.html

Toegevoegd na 16 minuten:
Om eventuele hinder toch als onrechtmatige daad aan te merken zij het volgende:

Niet elke hinder levert een onrechtmatige daad op. Een zekere mate van hinder moet geduld worden. Of hinder een onrechtmatige daad oplevert hangt af van:
•De aard, de ernst en de duur van de hinder en de daardoor toegebrachte schade
•De verdere omstandigheden van het geval
•Een vergunning levert niet zonder meer een vrijbrief op voor het veroorzaken van hinder. Daarvoor is meer vereist.

Ik kan me voorstellen dat als iemand zijn spulletjes wil laten zien/etaleren dat hij daarin gehinderd kan worden doordat er fietsen voor worden gezet.

In de praktijk zal het echter moeilijk aan te tonen zijn wat de toegebrachte schade is doordat je fiets een uur of wat voor de etalage staat. Dus hinder kan wel voorkomen maar in de praktijk zal dat moeilijk te vergelden zijn. Maar je weet maar nooit. Voorzover ik weet is daar geen uitspraak over van een (hogere) rechter.

http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/overige-aansprakelijkheid/onrechtmatige-daad-en-aansprakelijkheid/
erotisi
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
"de gemeente andere regels heeft ingesteld - zoals in de APV": In de meeste APV's zul je toch dit standaardartikel tegenkomen:
Artikel 2.4.11 Neerzetten van fietsen e.d.
Het is verboden op of aan de weg een fiets of een bromfiets te plaatsen of te laten staan tegen een raam, een raamkozijn, een deur, de gevel van een gebouw dan wel in de ingang van een portiek,
indien:
a. dit in strijd is met de uitdrukkelijk verklaarde wil van de gebruiker van dat gebouw of dat portiek;
b. daardoor die ingang versperd wordt. Misschien zijn er gemeenten die hiervan afwijken.
In principe heeft het bordje dus wel juridische status. http://www.jeejar.nl/APV%20artikelsgewijs/2.4.11%20neerzetten%20van%20fietsen%20e.d..htm
erotisi
8 jaar geleden
Dat bord kán inderdaad een juridische status hebben, of beter gezegd een wettelijke basis omdat het in de wet (APV) is opgenomen. Als er echt sprake is van hinder kan zo'n bord ook zonder APV een zekere juridische geldigheid hebben omdat daarmee duidelijk wordt gemaakt (voorzover dat nog niet was) dat er hinder wordt ervaren indien.. De gemeenten moeten dat artikel dan wel hebben opgenomen in hun APV.
" In werkelijkheid geeft het toepassen van dit artikel in de regel veel problemen bij de gemeenten. Op het toepassen van deze regeling zijn de algemene regels van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing. De gemeenten die uitvoering aan dit artikel geven laten hier in het algemeen veel steken vallen. " Bovendien staat onder b. dat het om een ingang moet gaan. Een etalage is niet altijd een ingang....
erotisi
8 jaar geleden
Wat ik mezelf overigens nog wel afvraag is of hoe je kunt zien of er nou wel of geen APV van toepassing is. Zou je dat aan het bord kunnen zien. Want ja iedereen behoort de wet te kennen, maar wie weet nou zoiets? Want als de APV van toepassing is kan de gemeente (of de gehinderde) misschien zo je fiets verwijderen, terwijl jij daar misschien weer kosten en tijd voor moet maken om hem terug te krijgen. In geval zo'n APV niet van toepassing is, vraag ik me ook af of de gehinderde zelf je fiets mag weghalen. Zou hij dat doen, terwijl hij eigenlijk niet echt gehinderd is, pleegt hij zelf weer een onrechtmatige daad (en wie weet een strafbaar feit, maar daar ben ik niet zeker van; ogv welke daad?). Enfin na wat woordenwisseling zal de fiets misschien al weer teruggegeven worden, anders wordt het toch weer een juridische gevecht al dan niet voor de rechter; maar dan is het wel een beetje uit de hand gelopen...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik kan niet beoordelen of het antwoord correct is, maar alleen al de onderbouwing is al reden voor een plus !
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt Ozewie, als ze in de rechtspraak altijd zo positief zijn in gesteld had de advocatuur alleen maar goede dagen....(-; Bij deze nog een kleine aanvulling. Vaak blijken fietsen in geval van een APV alleen weg te mogen worden gehaald door de gemeente/politie als er van te voren een waarschuwing heeft plaatsgevonden en de tijd is gegeven om de fiets weg te halen. Een goede winkelier zou in het juiste geval dat misschien ook doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor je antwoord en voor je uitgebreide reacties!
Aangezien ik het vermoeden heb dat er geen betere antwoorden meer komen, bij dezen dan meteen het predicaat 'beste antwoord'. ;)
Dank!