Vindt er tijdens een scheiding (altijd) eerst een scheiding. van tafel en bed plaats?

Zo ja, is dit dan de (gebruikelijke) procudure tijdens een normale scheiding als je echt wil scheiden?
En zo nee en er wordt zelf voor gekozen, is er dan bv een bepaald financieel voordeel te behalen welke geenszins tijdens/na een normale scheiding voorkomt?
Dus zouden echtlieden ervoor kiezen eerst v*n tafel en bed te scheiden als het niet hoeft, wanneer zij echt willen scheiden?
O

Heb laatst een andere vraag over dit onderwerp gesteld, echter is dit me nog niet duidelijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, aan een echtscheiding hoeft geen scheiding van tafel en bed vooraf te gaan.

Scheiding van tafel en bed ontslaat de echtelieden van de verplichting om samen te wonen, maar houdt een huwelijk in stand (bij voorbeeld om economische redenen (een echtscheiding zou onoverkomelijke financiele gevolgen hebben), ten gerieve van de kinderen, of omdat tijdelijke omstandigheden een verzoening in de weg staan—men hoopt dan dat als die omstandigheden wegvallen, het huwelijk weer verder kan als voorheen).

er kan ook een boedelscheiding plaatsvinden (net als na een echtscheiding). Als je ' in gemeenschap van goederen' getrouwd bent moet je na scheiding van tafel en bed aangeven wat van wie is (bezittingen en schulden). Wat een aantal zaken betreft, heb je bij scheiding van tafel en bed een keuze: verdeling van het pensioen (of rechten daarop) bijvoorbeeld. Ook pleeg je na scheiding van tafel en bed geen bigamie, wanneer je met een ander gaat samenwonen.

Scheiding van tafel en bed moet door de rechter worden uitgesproken. Wanneer je ervoor kiest weer als echtelieden verder te willen leven ga je nogmaals naar de rechter die dan bevestigd dat je weer 'gewoon' getrouwd bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry taalfout laatste regel, het moet zijn: bevestigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. U schrijft over economische redenen of onoverkomelijke financiele gevolgen die reden kunnen zijn om niet regulier te scheiden.
Goed, wat ik begreep is dat een scheiding van tafel en bed in principe dezelfde procedure en/of gevolgen heeft als een normale reguliere scheiding behalve dat men gehuwd blijft.
Dan zou je zeggen dat er economisch/financieel geen verschil. Is behalve dan de kosten voor de scheiding zelf dan.
Als men echt een echtscheiding wil biedt een scheiding van tafel en bed dan iets wat een normale scheiding niet biedt behalve de keus om gehuwd te blijven of wanneer het eventueel moet imv geloosovertuiging?