Kan ik op mijn 23ste beginnen met lessen voor het motorrijbewijs voor het besturen van zware motoren?

Minimale leeftijd 24 jaar voor het besturen van zware motoren, waarbij je niet dubbel af hoeft te rijden als je tot deze leeftijd wacht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

-Indien je nog niet 2 jaar een motorrijbewijs hebt mag dit niet. Je moet wachten tot je 24e.

- Indien je al 2 jaar je motorrijbewijs hebt <35kW A2, dan mag je vanaf je 22e op een zware motor >35kW lessen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag voor je 24e al beginnen met het nemen van rijles. Zolang je op de examendatum maar 24 jaar bent voldoe je aan de eisen.

Het tijdig contacteren van een rijschool is verstandig. Zij hebben mij strategisch ingepland zodat ik kort na mijn 20e verjaardag direct op kon voor mijn A2 rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vreemd, aangezien ik rijlessen heb gevolgd terwijl ik 19 was op een A2-categorie motor. Examen AVB was in de week van mijn verjaardag. AVD een maand later. Of het financieel nadelig is hangt ervan af hoe oud je nu bent. Als ik van de leeftijd in jouw profiel uitga kun je toch minimaal een vol jaar plezier halen uit je A2 rijbewijs. Om van A2 door te stromen naar A heb je twee keuzes:
1. Op je 24e direct examen doen voor cat A. Je zult dan het theorie examen en beide praktijk examens opnieuw moeten afleggen.
2. Wachten tot je twee jaar rijbewijs A2 hebt. Dan hoef je alleen het examen verkeersdeelneming opnieuw af te leggen. Deze kost 105 euro excl kosten die de rijschool rekent en de kosten voor de rijlessen. Als voorbeeld: je kunt niet A2 halen op je 23e en een jaar later (24jr) doorstromen naar A-volwaardig op de goedkope manier. Je zult dan moeten wachten tot je 2jr in het bezit bent van cat A2 om zonder theorie en voertuigbeheersing-examen door te mogen stromen. In beide gevallen zul je het examen verkeersdeelneming wel moeten afleggen. Ik heb zelf gekozen om wel eerst A2 te halen omdat ik dan op mijn 22e al naar A-volwaardig mocht doorstromen. Het beperkte vermogen van 35KW heeft geen enkele invloed op mijn rijplezier. Ik rij vaak met een groepje waarvan het overgrote deel zwaardere motoren heeft dan ik maar ook daarmee kan ik lekker meekomen. En wat is er nou mooier dan gezellig samen toeren tijdens mooi weer?