als je een kind heb wat niet jou naam draag is hij dan toch erfgenaam?

ik ben getrouwd met een man die zelf een volwassen zoon heeft die zijn naam niet draag en mijn man is nooit getrouwd geweest met zijn moeder .ik heb best wel wat eigendom hoe zit het dan met een erfenis als er iets met mij of mijn man gebeurd ,heeft zijn zoon dan recht op zijn deel ?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Is het zijn zoon of is het niet zijn zoon? Als het zijn zoon is dat is hij een erfgenaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet de zoon wel erkent zijn. Als dit niet om een kind van jullie samen gaat, krijgt hij dan alleen (een deel van) de erfenis van jouw man.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Als jou iets gebeurd gaat jouw deel naar je man. Overkomt jouw man daarna iets krijgt zijn zoon alles. Tenzij anders vastgelegd in een testament.
luna400
8 jaar geleden
het is wel zijn zoon ,ik weet niet hoe dat dertig jaar geleden was ,maar hij heeft ook nooit bij de moeder gewoond ,het was een hele korte relatie
tinus1969
8 jaar geleden
@luna400, nogmaals, heeft je man die zoon erkend, of niet, of weet hij het niet?
ronron1212
8 jaar geleden
Wel of geen relatie wel of niet samen gewoon zoon is zoon.

Het beste antwoord

Heeft jouw man vastgelegd dat het zijn zoon is, dan heeft dit kind altijd recht op zijn erfdeel. Je zegt dat je behoorlijk wat eigendom hebt....is dit vastgelegd in huwelijkse voorwaarden of zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd?
Ik zou je dan adviseren om in elk geval een testament te maken. In een samengesteld gezin is er altijd een risico dat jouw erf-/familiestukken terecht komen bij het stiefgezin, als de zoon dit toevallig dan heeft, of bij hem zelf. Wil je ze in de eigen familie houden na jouw overlijden, dan moet je dit testamentair vastleggen.

Stel dat je overlijdt zonder een testament te hebben gemaakt...Je hebt dan grote kans dat jouw bezittingen naar zijn nieuwe echtgenote gaan. Zou je dan eigen kinderen hebben, dan zouden zij alleen een tegoedbon krijgen. Overlijdt hij dan, dan zouden haar kinderen in beginsel bezittingen krijgen en jouw eigen kinderen achter het net vissen. Ik weet uiteraard niet in hoeverre jij eigen kinderen wilt, maar het is zeker iets om mee rekening te houden. Een goed doordacht testament kan veel voorkomen!
http://www.z24.nl/geld/erven-en-stiefkinderen-let-op-de-risicos-454938
amc
8 jaar geleden
luna400
8 jaar geleden
dat is duidelijk dankje wel ik heb twee volwassen kinderen ,en we zijn inderdaad op gemeenschap van goederen getrouwd niet bij nagedacht op het moment van trouwen

Andere antwoorden (1)

Naam doet er niet toe; het gaat er om of het kind erkend cq. geëcht is. Je man hoort te weten of hij zijn kind heeft erkend. Als hij dat niet weet kun je het checken bij de gemeente -maar vraag je dan wel af wat dat zegt over je man.
tinus1969