Wat zijn de consequenties van 6 weken zonder geldig ID bewijs?

Mijn zoons id bewijs verloopt ongeveer zes weken voor hij 18 wordt. Als hij 18 is koopt hij een idbewijs wat tien jaar geldig is, als hij dat nog doet als hij 17 is is het maar vijf jaar geldig (maar wel goedkoper).

Wat zijn de consequenties van zes weken zonder geldig ID bewijs rondlopen in Nederland zonder dat je in die tijd naar het buitenland gaat en zonder dat je toevallig wordt aangehouden.

Nogmaals: het gaat er mij dus om wat er gebeurd als die weken niet toevallig naar zijn idbewijs wordt gevraagd op straat, hij het niet nodig heeft om ergens in te komen, met het OV te gaan en niet naar het buitenland hoeft. Wat zijn dán nog de consequenties?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen enkele
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je niet aangehouden wordt, zitten daar geen nadelige gevolgen aan.
Poet
8 jaar geleden
Het antwoord zou moeten beginnen met een opsomming van zeken waarvoor je je id kaart nodig hebt. Vervolgen kun je voor die zaken inschatten of ze misbaar/uitstelbaar zijn.
Om een beginnetje te maken met het eerste deel: je hebt het nodig bij inschrijving voor een school; allicht bij inschrijving voor een rijschool/ afrijden. Voorts soms bij aanschaf van een internationaal ticket.
ronron1212
8 jaar geleden
Hij heeft wel een id alleen die is verlopen binnen Nederland levert dat geen problemen op. Als hij gewoon over 6 weken een nieuwe haalt.
Antoni
8 jaar geleden
Ik vraag me af of deze vraag voldoet aan de Richtlijnen: http://www.goeievraag.nl/pagina/richtlijnen/ Daarin staat onder meer: Algemene richtlijnen • Bijdragen zijn niet (...) strafrechtelijk verboden. en • Bijdragen houden geen risico in wanneer lezers of derden dit in de praktijk brengen.
Antoni
8 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor de antwoorden.
Poet
8 jaar geleden
Er wordt alleen gevraagd naar consequenties. Niet naar een advies om al dan niet een overtreding te begaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onzin Antoni, we hebben gewoon geen idee wat er zou kunnen gebeuren en of we ergens verplicht toe zijn of dat je automatisch een boete krijgt als je met een verlopen ID rondloopt! We willen niets doen wat verboden is dus daarom deze vraag.
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor de duidelijkheid. Ik was er gewoon niet zeker van: dat gaf ik ook aan in mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het niet zo netjes dat je dan met de regeltjes komt, alsof ik die niet ken... dat had ook anders gekund en het staat er allemaal heel duidelijk vind ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad strafbaar om zonder geldige ID de straat op te gaan, ECHTER Justitie heeft nog geen passende straf kunnen bedenken!
Antoni
8 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, Pelle.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle, zoals jij het stelt is er geen enkel probleem. Je zoon moet alleen de tussenliggende zes weken heel braaf zijn.
Bij de aanvraag van een nieuwe ID-kaart zal de ambtenaar meedelen dat de oude ID-kaart ongeldig is, maar dat is voor jouw zoon geen nieuws. De verlopen ID-kaart kán gelijk worden ingenomen (zal niet gebeuren) maar de gemeenteambtenaar is niet bevoegd een eventuele boete op te leggen. Daar is ook geen enkele reden toe. Misschien wordt er een spoedprocedure aangeraden. Extra kosten ongeveer € 45,00 en klaar binnen één dag.
Het is heel begrijpelijk dat een 17-jarige even een korte tijd wil wachten tot de 18jarige leeftijd is bereikt, om een ID-kaart te krijgen die tien jaar geldig is. Zuinig zijn moet beloond worden.
Bedenk: de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Freekfluweel, justitie heeft voor elke overtreding een passende straf bedacht. Of die gegeven wordt door de rechter is een tweede.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://identiteitskaart.net/verlopen/

Antwoorden (2)

Je moet je altijd kunnen identificeren bent met een van de volgende documenten:

Nederlands paspoort of een paspoort of id-kaart van de landen van de EU en de EER.
Nederlandse identiteitskaart;
Nederlands reisdocument voor vluchtelingen;
Nederlands reisdocument voor vreemdelingen;
Verblijfsdocumenten en W-document;
Rijbewijs (in sommige gevallen).

Mensen die tijdelijk geen identiteitsbewijs hebben, bijvoorbeeld omdat ze dit zijn kwijtgeraakt, lopen het risico dat zij niet aan de identificatieplicht voldoen. Iemand die tijdelijk zijn identiteitsbewijs kwijt is, moet zich kunnen identificeren met een ander geldig identiteitsbewijs.

Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt dan het risico dat u naar het politiebureau moet of dat u een boete krijgt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alleen bepaalde toezichthouders mogen om jou identiteitsbewijs vragen. Zoals politieagenten of de conducteur.

Als hun vragen on identificatie kan je dus een probleem krijgen als je geen identificatie hebt.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hij heeft wel een id maar die is verlopen meer niet dus binnen nederland geeft dat niet direct problemen.
Jaspro101
8 jaar geleden
nee, niet direct. alleen als iemand die bevoegd is om het te vragen je er om vraagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij mag je je ook identificeren met een verlopen ID-bewijs. Bij stemmen bijvoorbeeld, mag dat ook.
Jaspro101
8 jaar geleden
Dat klopt, maar dit spreekt het weer tegen:
Ongeldige documenten
U kunt zich niet identificeren met andere pasjes en kaarten, zoals een openbaarvervoerkaart, bromfietscertificaat of zwemabonnement. U kunt zich ook niet identificeren met een identiteitsbewijs dat verlopen is. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry Jaspro maar je geeft geen antwoord op de vraag. Ik heb duidelijk gezegd dat het NIET om een aanhouding gaat of iets dergelijks. Ik wil dus weten of je bijv een boete krijgt als je je idbewijs zes weken te laat wil vernieuwen bijv!
Jaspro101
8 jaar geleden
Ow. Dan heb ik het verkeerd begrepen. Nee, volgens mij kan je daar geen boete voor krijgen. Iemand die ik ken die had een paar maanden te laat gedaan (was wel paar jaar terug) en die heeft daar ook geen gezeur mee gehad
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoeveel duidelijker had ik kunnen zijn? Ik zeg het nog twee keer ook....
Er zijn geen bezwaren tegen het niet hebben van een ID bewijs, al heb je op straat en in openbare gelegenheden wel een ID, of soort gelijk document nodig om aan te tonen dat jij bent, wie jij zegt dat je bent. Een rijbewijs, of paspoort zijn goede alternatieven hiervoor. Heeft hij geen van deze, dan zijn er wel een aantal beperkingen, hij kan geen bankrekening openen, of zich inschrijven bij het UWV, ook het zich inschrijven voor een opleiding kan lastig worden, er zullen meer bedrijven of instanties zijn die deze documenten vereisen voordat je er gebruik van kunt maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hij heeft wel een id maar die is verlopen meer niet dus binnen nederland geeft dat niet direct problemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In veel gevallen zal er inderdaad genoegen worden genomen met een verlopen ID, maar toch wordt er regelmatig om geldige ID bewijzen gevraagd. Bijvoorbeeld hier: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/wat-is-een-geldig-legitimatiebewijs/
https://www.cbr.nl/identificatie.pp
ronron1212
8 jaar geleden
Zal een 18 jarige vaak mee te maken hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik noemde wat voorbeelden, waar jongeren steeds vaker gebruik van maken. Ze stoppen met school na de Havo en starten een bedrijf, ze halen hun bromfietsrijbewijs ook regelmatig op 16/17 jarige leeftijd en ook een rijbewijs voor de auto halen op 17 jarige leeftijd is geen uitzondering meer. Het lijkt me verstandig als de zoon van Pelle bedenkt welke instanties of bedrijven er in die 6 weken mogelijk bezocht worden en dan gericht te gaan zoeken of er een geldig document nodig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, namelijk zoals @Pelle het stelt is er geen enkel probleem. Bij aanvraag van een nieuwe ID-kaart mag de ambtenaar van de gemeente geen boete vragen. Er mag alleen een nieuwe ID kaart worden afgegeven. Kans is dat de verlopen oude ID-kaart gelijk wordt ingenomen, waarschijnlijk wordt dan een spoedprocedure aangeraden, maar dat kost ongeveer € 45,00 extra.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling JoanDArc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boete vragen moet natuurlijk zijn: boete opleggen.
Al die talen hier door elkaar spelen mij parten.