Waarom is wederrechtelijkhdheid soms als bestanddeel in het delictsomschrijving opgenomen?

Waarom heeft de wetgever in sommige delictsomschrijvingen wel het bestanddeel wederrechtelijk
opgenomen en in sommige niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarom heeft de wetgever in deze delictsomschrijvingen van artikelen 350 en 310 Sr wel het bestanddeel wederrechtelijk opgenomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Het beste antwoord

Er staat nadrukkelijk 'wederrechterlijk' omdat er gevallen zijn waarin je wel het recht hebt om dit te doen.
Zie bv art 310: 'Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen,(..)'
Als je in de supermarkt een pot pindakaas in je winkelwagentje legt, dan 'neem je enig goed dat aan een ander toebehoort weg', notabene met 'het oogmerk om het je toe te eigenen', maar je doet dat niet wederrechterlijk want je gata het later afrekenen.
tinus1969
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wederrechtelijk betekent dat de rechthebbende geen toestemming heeft gegeven datgene te doen wat gedaan is. De tekst van bijvoorbeeld artikel 310 luidt:

"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. "

Als je daar het woord wederrechtelijk uit weg laat dan zou dat juridisch betekenen dat als jij toestemming hebt om iets mee te nemen (bijvoorbeeld alle gratis op te halen spullen op marktplaats) je daarna aangeklaagd zou kunnen worden voor diefstal.