procesverbaal schoolverzuim klopt niet. kan ik onder boete uit?

Ik krijg waarschijnlijk een procesverbaal waarin staat dat onze kinderen drie dagen niet op school zijn geweest. Als daar een boete uit voorkomt, kan ik daar dan onderuit?
Onze kinderen zijn namelijk twee dagen niet naar school geweest. En geen drie. Ook is waarschijnlijk de naam van een van onze kinderen verkeerd geschreven. Wat gebeurt er als ik een boete krijg voor drie dagen ipv voor twee? Kan ik dan beroep aantekenen en wordt de boete dan ongeldig verklaard?: Of passen ze deze dan aan naar twee dagen?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Deze (bestuurlijke) boete is een beschikking waartegen je bezwaar kunt aantekenen binnen 6 weken na ontvangst. Eventueel staat daarna nog beroep open bij de bestuursrechter.
De vraag of een bezwaar of beroep ook haalbaar is, is een andere. Je geeft al aan dat je kinderen 2 dagen afwezig geweest bent in plaats van 3, dus er is sowieso sprake van een overtreding. Het verschil zal je toch aannemelijk moeten maken, ervan uitgaande dat de leerplichtambtenaar ook niet gek is en zijn eigen informatie heeft. Eventueel kan je bij de leerplichtambtenaar navragen waarop zijn informatie gebaseerd is.
Een en ander zou een reden kunnen zijn om een boete te matigen, maar niet om te vernietigen.