mag je rechts inhalen als de snelwegen splitsen?

Rechts inhalen mag niet, maar hoe zit het als de snelwegen splitsen (rijstrokeen gescheiden door blokken ipv strepen en wanneer de splitsing er is een groen wit gestreept bord)?

Ik ga er bij deze situatie dan van uit de ingehaalde op de ene snelweg rijdt en de inhaler op de andere snelweg rijdt, de rijstroken dus gescheiden door de witte blokken.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Als de snelwegen splitsen, en jij gaat rechtsaf (en geeft dit aan met richtingaanwijzer), dan mag je gewoon iemand inhalen die links van de blokmarkering rijd. Zolang je maar echt rechtsaf gaat, als je eerst aan de rechterkant inhaalt, en vervolgens weer naar links gaat om de linker splitsing te nemen, dan ben je wel strafbaar. (Deze truc halen mensen nog wel eens uit als er file is)

Het beste antwoord

Bij blokmarkering mag je rechts inhalen

Toegevoegd na 1 minuut:
Groen-wit gestreepte borden geven geen recht op rechts inhalen

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit staat in het regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit staat in het regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Poet
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ook bij filevorming mag je op lage snelheid rechts inhalen.
Thecis
8 jaar geleden
@Poet, groen-wit gestreepte borden geven aan dat de snelweg splits. Dit gaat samen met blokmarkering. Dus in feite geeft het totaal wel recht "om rechts in te halen".
Poet
8 jaar geleden
Nee want ook zonder die borden mag je bij blokken rechts inhalen maar omgekerrd niet
Poet
8 jaar geleden
Ozeww: ja en in de politiek :)