Als ik geen (of minder) alimentatie kan betalen omdat ik geen inkomsten meer heb en mijn ex vraagt bijstand aan moet ik dan mijn vermogen aanspreken?

En als het vermogen op is moet ik dan mijn huis eerst verkopen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Uw vermogen wordt niet direct aangesproken. Maar vermogen kan wel meetellen voor de zogenaamde draagkrachtberekening. Voor de bepaling van de hoogte van de alimentatie wordt deze draagkrachtberekening gemaakt.
Zie de info in de link hieronder.

De rechter gaat bij vermogen uit van een fictief rendement van 4% bij de inkomensberekening. Voorbeeld: uw vermogen is € 100.000 Er wordt € 4000 bij uw inkomen geteld. Of dat ook gebeurt wordt individueel bekeken door de rechter.
fisbel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het algemeen zal de Sociale Dienst uitgaan van de opgelegde/door de rechter vastgestelde alimentatie. Als je die niet meer kan betalen, is het noodzakelijk om de hoogte formeel te laten herzien -dat betekent een gang naar de rechtbank.

In die vaststelling wordt je vermogen meegewogen (zie ook antwoord van fisbel). Een eigen huis telt daarbij niet mee, want dat vermogen zit niet in Box 3.

Dit alles geldt voor Nederland -Belgie heeft totaal andere wetgeving.
tinus1969
8 jaar geleden
In principe telt vermogen niet mee, dit wordt meer gezien als 'appeltje voor de dorst'. Levert het vermogen echter een inkomen op, dan wordt de zaak anders. Het moet dan wel een substantieel vermogen zijn waardoor er veel rente divident of extra huur bij het inkomen binnenkomt. Een klein vermogen op een spaarrekening zal op dit moment niet veel extra inkomen genereren, omdat de rentestand momenteel erg laag is.

Als de rechter heeft bepaald dat je alimentatie moet betalen ben je daarmee onderhoudsplichtig. Indien jouw ex nu echter bijstand moet aanvragen, dan is de gemeente verplicht om na te gaan of het vastgestelde bedrag dat jij betaalt in verhouding staat tot jouw draagkracht, omdat de gemeente zal proberen zoveel mogelijk van de verleende bijstand te verhalen. Als er geen gerechtelijke uitspraak was over de onderhoudsplicht, dan zal de gemeente onderzoeken of of je dit wel hebt. Ook al zou je met jouw ex hebben afgesproken niets of weinig te betalen, kan de gemeente je dan wel daaroe verplichten. Zij kijken dan zuiver naar jouw inkomen en hoeveel je daarvan kunt bijdragen. Is dit bedrag onder de bijstandsnorm, dan zal de gemeente dit aanvullen. Je zult dus naar draagkracht moeten betalen. Ook wordt gekeken naar schulden en vermogen en indien jij over jouw vermogen geen extra inkomen genereert, blijft dit buiten beschouwing.

De gemeente zal dus nagaan en onderzoeken of jouw alimentiebijdrage conform jouw inkomen is en het vastgestelde bedrag moet je dan betalen. Klopt het niet dan kan je binnen 30 dagen aangeven dat je je verzet hiertegen en moet je door een advocaat een verzoekschrift laten indienen bij de rechtbank. Geeft de rechter de gemeente echter gelijk en neemt die het verhaalbedrag over en je weigert te betalen, dan kan de gemeente beslag laten leggen op jouw inkomen.

Het is dus zaak om de gemeente inzicht in alle inkomsten en vaste lasten van jou te geven. Werk je niet mee, dan kan de gemeente het verhaalbedrag gelijkstellen met de bruto bijstandsuitkering en dat kan wel oplopen tot €1500,- per maand. Is er bij jouw geen draagkracht dan kunnen ze niets bij jou verhalen en betaal je € 0,00. Ze zullen echter wel regelmatig nachecken of jouw financiële positie zich niet verbeterd heeft.

Hadden jullie een kinderloos huwelijk, dan kan de gemeente zolang jullie huwelijk (geregistreerd partnerschap) duurde, de bijstand bij jou verhalen tot een maximumtijd van 5 jaar. Bij kinderen duurt de onderhoudsplicht langer.
amc