Kan een kind van 15 jaar in België zelf beslissen of ze haar baby houdt?

Is het mogelijk in België dat de ouders van een 15-jarige beslissen dat hun dochter haar baby moet afstaan? Waar vind ik duidelijke wetgevingen hierover?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De wet 'patiëntenrechten' in België, geeft geen leeftijd aan waarop een minderjarige bekwaam wordt geacht. Dit bepaalt een deskundige beroepskracht die hierbij betrokken is. In het door jou aangegeven geval zal de arts of verloskundige dit dus mede bepalen en kijkt in hoeverre het kind een juiste inschatting geeft van haar omstandigheden en evtl. gevolgen. In principe gaat men er zelfs in België al vanuit dat een kind met 12 jaar bekwaam kan worden geacht. In de praktijk zullen de hulpverleners echter wel de leeftijd mee laten spelen in hun beslissing of het kind uiteindelijk bekwaam/onbekwaam wordt geacht te zijn.

Zo zal een meisje van 14 bijv. zelfstandig naar een arts kunnen stappen en vragen om abortus, als zij per ongeluk zwanger geraakt is. Schat de arts haar in als bekwaam, dan kan hij de ingreep uitvoeren zonder toestemming of medeweten van haar ouders. Uiteraard zal hij proberen in gesprek te gaan met haar en de ouders (althans als zij toestemming geeft) maar als na het gesprek geen overeenstemming is bereikt, zal de 'bekwame' tiener uiteindelijk het laatste woord hebben.

Juridisch heeft een minderjarige hier zelf het ouderlijke gezag over haar kind, ook al staat zij zelf nog onder ouderlijk gezag. Het kind wordt hiermee zelf niet meerderjarig, ze blijft voor veel zaken, ondanks dat ze zelf een kind heeft, afhankelijk van haar eigen ouders. Ze kan alleen zelfstandig optreden inzake het ouderlijk gezag betr. haar eigen kind. Zou ze alleen willen gaan wonen met haar kindje, dan heeft ze bijv. toch toestemming van haar ouders nodig. Vanwege haar minderjarigheid is ze nog steeds handelingsonbekwaam en mag haar handtekening niet zomaar zetten, omdat ze in moeilijkheden zou kunnen komen bij bepaalde rechtshandelingen. Een verhuurder zal het trouwens niet toestaan dat zij haar handtekening onder een huurcontract zet, omdat haar ouders dan naar de rechter kunnen stappen. Al zou ze met toestemming alleen gaan wonen, blijven haar ouders verantwoordelijk voor haar. Ze kunnen haar echter niet verbieden haar kindje mee te nemen.

http://www.jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=12
amc