worden in snelrecht(straf)zaken ook getuigen gehoord of gebeurt dat (in de praktijk) niet?

mijn idee is dat dit niet gebeurt, het horen is relatief tijdrovend.

Toegevoegd na 22 uur:
ik bedoel dus zsm-zaken. daarbij zit een verdachte niet per definitie in voorarrest. ik meen dat de zaak dan binnen 2 maanden voor de rechter gebracht moet worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Bij snelrecht staat een verdachte die in voorlopige hechtenis zit binnen zeventien dagen voor de rechter, in geval van supersnelrecht binnen drie tot zes dagen. Zaken die niet geschikt zijn voor supersnelrecht of snelrecht kunnen voor de reguliere rechter worden gebracht.
Niet alle zaken zijn geschikt voor snelrecht of supersnelrecht. Hoe sneller je een zaak voor de rechter brengt, hoe korter de politie de tijd heeft om te onderzoeken wat er precies is gebeurd. Daarom zijn alleen zaken die bewijstechnisch relatief eenvoudig zijn geschikt voor supersnelrecht. Bijvoorbeeld als een verdachte bekent het feit te hebben gepleegd. In die gevallen kán supersnelrecht worden toegepast, en kan een verdachte dus binnen drie tot zes dagen nadat het feit gepleegd is voor de rechter worden gebracht. Als de rechter de verdachte veroordeelt wordt de straf ook direct tenuitvoergelegd, de verdachte komt dus niet tussentijdse op vrije voeten.

Vaak is het niet zo snel duidelijk wat er precies is gebeurd en wie wat heeft gedaan. Dan is er meer onderzoek nodig en moeten bijvoorbeeld getuigen worden gehoord om de zaak bewijstechnisch rond te krijgen. De officier van justitie kan immers pas een zaak voor de rechter brengen als er voldoende bewijs is. Als het lukt een zaak binnen de bewaringstermijn rond te krijgen kan iemand voor de snelrechter worden gebracht.

Het is dus niet zo dat per definitie bij snelrecht geen getuigen worden gehoord.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb mijn bron van het Openbaar Ministerie overgenomen
De andere bron is een uitgebreide uiteenzetting van Rug-research

Toegevoegd na 12 uur:
De Eerste Kamer heeft met een ruime meerderheid het wetsvoorstel van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) aangenomen dat het mogelijk maakt meer verdachten in afwachting van hun berechting via snelrecht vast te houden. Daarbij gaat het om geweldsmisdrijven in de publieke ruimte of geweld tegen personen met een publieke taak, zoals politie, brandweer en ambulancepersoneel. Zo wordt het mogelijk ook 'first offenders' voor meer misdrijven in voorlopige hechtenis te nemen dan nu het geval is.
Verdachten van deze feiten komen dan niet op vrije voeten, voordat de snelrechtzitting heeft plaatsgevonden.