Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom bemoeit de fbi zich internationaal?

Gezien de recente gebeurtenissen bij de fifa vroeg ik me af waarom dit een aangelegenheid van de FBI is (ondanks dat dit een goed initiatief is).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
603
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De FBI zal ten alle tijden zorgen dat ze zich er mee kunnen bemoeien, ze zorgen dan wel dat de FIFA een overtreding begaat op Amerikaans grondgebied.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt al een mooi antwoord . Nog een opmerking . Iedere frauduleuze handeling met Amerikaanse bank rekeningen ( of contant in $) waar ook ter wereld ! Kan door USA aangepakt worden . De bewijs voering wordt wel lastig .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om dezelfde reden dat ook de AIVD een buitenlandse tak heeft. Of liever gezegd, had, of wat ervan over is na alle bezuinigingen: de veiligheid van de eigen burger. Criminele staten en organisaties stoppen doorgaans niet bij de landsgrenzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Smeergeld is altijd zwart en als dat veel is heeft dat consequenties voor de staatsfinanciën. Met name de VS belastingdienst is daarbij gebaat maar die hebben niet de mogelijkheden om in het buitenland dergelijke zaken aan te pakken. De FBI heeft dat wel. Het zal de VS totaal ruk zijn wie/hoe/wat/waar er aan de top zit van de Mafifa.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Op basis van de link krijg ik de indruk dat het gaat om fraude via het (in de VS gevestigde) kantoor van de CONCACAF (zeg maar de UEFA van Noord- en Midden-Amerika). Dat maakt het tot een zaak van de FBI.
(Lees meer...)
tinus1969
8 jaar geleden
Omdat een Amerikaanse wet is overtreden. De Foreign Corrupt Practises Act (FCPA) verbiedt Amerikanen en niet-Amerikanen het betalen van smeergeld in het buitenland. Zodra er ook maar enige band met de VS is (als de betaling via een Amerikaanse bank is verricht is dat al voldoende) is de wet van toepassing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding