Stel een zelfrijdende auto rijd door een software fout iemand dood. Wie is dan aansprakelijk ?

- De eigenaar ?
- De fabrikant ?
- De programmeur ?

En een stapje verder... een drone bombardeert door een softwarefout een verkeerd doel. Er vallen slachtoffers. Is het dan moord ? Of 'slechts' een ongeluk ?

En opnieuw: wie is aansprakelijk ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Antoni
9 jaar geleden
Voorzover ik weet, is een en ander nog onderwerp van onderzoek door en debat onder juristen en ontwikkelaars van zelfrijdende auto's. Niemand weet op dit moment het antwoord op die vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor "driverless cars" (want daar gaat het dan om - als je van een bestuurder kunt spreken, of beter gezegd een mens die de besturing kan overnemen van de auto, dan is die nu aansprakelijk, dit geldt bijvoorbeeld bij zelf inparkerende auto’s) bestaat voor zover ik weet en voor zover ik kan vinden, nog geen sluitende wetgeving. Maar ze zijn er overal op de wereld mee bezig, en er wordt flink over nagedacht. Zie bijvoorbeeld deze interessante links:
http://www.iii.org/issue-update/self-driving-cars-and-insurance
http://www.brookings.edu/research/papers/2014/04/products-liability-driverless-cars-villasenor
Antoni
9 jaar geleden
Dat is ook de reden (of één van de redenen) waarom deze auto's nog niet of alleen onder strenge voorwaarden worden toegelaten op de openbare weg.

Het beste antwoord

Als een drone door een fout in de software een verkeerd doel aan valt dan ligt het aan de afspraken tussen de leverancier en de afnemer wie er de schuld krijgt.
Je kunt stellen dat de afnemer mag verwachten dat het product zo gevaarlijk is dat het alleen gebruikt mag worden als er softwarematig/hardwarematig niets fout kan gaan.
Je kunt ook stellen dat de afnemer er nooit zomaar van uit kan gaan dat iets wat bestuurd wordt door software nooit een defect heeft.

Persoonlijk zal ik zeggen dat de afnemer hier verantwoordelijk is. Omdat hij ook werkelijk het product in gebruik heeft genomen, en er dodelijke wapens mee afvuurt.
Dan.... Is het moord? Of een ongeluk.
Het zal zeer waarschijnlijk om een ongeluk gaan. Aangezien dit overduidelijk niet de bedoeling was.
Moord zal het niet zijn, want moord doe je met voorbedachte rade.
Het zou wel doodslag kunnen zijn. Het veroorzaken van de dood zonder voorbedachte rade.

Maar wat nou als we een plottwist toevoegen?
De persoon die de drone lanceerde WIST dat er een kwalijke softwarefout was.
En ondanks dat stuurt hij de drone alsnog op een missie.
Dit is niet persé met voorbedachte rade van een moord...
Maar het zou wel als moord gezien kunnen worden, omdat de persoon een drone lanceerde waarvan hij wist dat er iets ernstig zou kunnen gebeuren.
Of dit precies onder het kopje moord valt ben ik niet zeker van.
Maar waarschijnlijk zal hij wel vervolgd worden voor moord.
En anders ZEKER van doodslag.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor de zelfrijdende auto casus, gaf Jaspro101 een goed antwoord.

Jaspro101
Diegene die achter het stuur zit is aansprakelijk, ook al rijd hij zelf niet. In Nederland moet er volgens mij altijd nog iemand achter het stuur zitten, ook al rijd de auto zelf. Als jij als enige in de auto zit, maar op een passagiersstoel zit ben jij ook aansprakelijk,

Mijn aanvulling daar op.
Als de auto leeg is tijdens het rijden, dan is de eigenaar strafbaar.
Aangezien de auto zonder persoon achter het stuur niet eens de weg op mag, dan kan je de eigenaar verantwoordelijk stellen.
Plottwist:
De auto is door een softwarefout van de fabrikant van zichzelf gaan rijden.
En de eigenaar lag te slapen, en heeft de sleutels van de auto gewoon thuis liggen.
Hier kan de eigenaar niets aan doen, en daarom word de fabrikant aansprakelijk gesteld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op dit moment is de bestuurder aansprakelijk als je met de (zelfrijdende) auto iemand dood rijd.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De bestuurder van een ZELFrijdende auto ?!?
Da's de computer ! En wanneer je de passagiers bedoeld maakt het dan nog uit waar je zit, of is gewoon de gene die links vooraan zit het haasje ? En wat als er niemand in die stoel zit ? Of de auto zelfs geheel leeg is ?
Jaspro101
9 jaar geleden
Diegene die achter het stuur zit is aansprakelijk, ook al rijd hij zelf niet. In Nederland moet er volgens mij altijd nog iemand achter het stuur zitten, ook al rijd de auto zelf. Als jij als enige in de auto zit, maar op een passagiersstoel zit ben jij ook aansprakelijk, http://blog.iusmentis.com/2015/02/17/welke-wetswijzigingen-zijn-er-nodig-om-een-zelfrijdende-auto-op-de-weg-te-laten/ Als de auto geheel leeg is heb ik geen idee helaas
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de auto leeg is tijdens het rijden, dan is de eigenaar aansprakelijk.
Aangezien de auto in de eerste instantie toch niet de weg op mocht gaan zonder iemand achter het stuur.
En de eigenaar is verantwoordelijk voor wie er in zijn auto rijdt.