Mogen rechters zeggen dat je niet meer in hoge beroep mag gaan?

Mogen rechters zeggen dat iemand niet meer in hoge beroep mag gaan omdat hij of zij zijn hoge beroep steeds intrekt en als hij of zij weer verliest in hoge beroep gaan en weer intrekken en als nog probeert te winnen of mogen de rechters er niks over zeggen over dat spelletje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Bij veel strafzaken, maar niet alle, kunt u in hoger beroep tegen de uitspraak. De zaak komt dan terecht bij het gerechtshof en wordt opnieuw behandeld. Ook tegen de uitspraak van het gerechtshof kunt u in sommige gevallen in beroep gaan. De Hoge Raad kijkt dan of het recht wel juist is toegepast.
In het Nederlandse strafrecht staat het zowel het Openbaar Ministerie als de verdachte open om hoger beroep in te stellen tegen een vonnis van de rechter in eerste aanleg. Deze rechter in eerste aanleg kan zijn de Kantonrechter (voor kleinere overtredingen), of de enkelvoudige of meervoudige Rechtbank. De zaak wordt dan door het Gerechtshof in behandeling genomen, waarbij de beroepstermijn van uiterlijk twee weken zeer strikt luistert en de datum van ontvangst door de griffie wordt gezien als de datum waarop het beroep is ingesteld.
Een uitzondering op deze mogelijkheid om in beroep te gaan, geldt indien de verdachte door de Rechter in eerste aanleg is veroordeeld tot alleen een geldboete van maximaal € 500,00. Wanneer de rechtbank uitspraak doet in zulk een strafzaak, meldt hij gelijk dat hoger beroep niet mogelijk is. Dit zijn kleine zaken die door de Kantonrechter worden afgehandeld, die een zaak meestal mondeling behandelt en geen schriftelijk vonnis hoeft te geven.

Via een dagvaarding wordt de zaak in Hoger Beroep aanhangig gemaakt. Indien de verdachte het hoger beroep wil intrekken, geschiedt dit bij de griffie van het gerecht in eerste aanleg, dus waar de eerste zitting voor de rechtbank heeft plaatsgevonden en het vonnis meer is dan € 500,00.
Van de intrekking wordt een akte opgemaakt.

Intrekking is op grond van artikel 453 Sv mogelijk tot de aanvang van de behandeling van het hoger beroep, dus tot het uitroepen van de zaak.
Intrekking is nog mogelijk nadat de zaak is uitgeroepen en de behandeling van de zaak al begonnen is, zolang er geen inhoudelijk onderzoek heeft plaatsgevonden.
Met de intrekking van het hoger beroep brengt de verdachte tot uitdrukking dat hij geen prijs meer stelt op de behandeling van zijn zaak door het hof.
Je kunt per zaak maar één keer in Hoger Beroep.
Als iemand meerdere keren in Hoger Beroep gaat is dat voor verschillende strafzaken.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een rechter een verdachte verbood om in Hoger Beroep te gaan. Een rechter oordeelt objectief en onbevangen, hij bemoeit zich niet met eventuele spelletjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje goed antwoord en duidelijk

Andere antwoorden (1)

Een rechter zegt niet dat je in hoger beroep moet gaan of niet in hoger beroep mag gaan. Je kunt voor dezelfde zaak overigens maar 1 keer in hoger beroep. Ook zijn er zaken waarvoor volgens de wet geen hoger beroep mogelijk is (denk aan een ontbinding van een arbeidsovereenkomst die door de kantonrechter is uitgesproken).
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon Vanaf 1-7-2015 kun je wel in beroep bij een ontslagzaak. zie: http://www.ontslagspecialist.nl/het-nieuwe-ontslagrecht.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus heeft Computoon helemaal gelijk. Je kunt dus niet in hoger beroep met ontslagzaak. Pas na 1-7-15