Is het wettelijk toegestaan om ergens te werken waar geen ontruimingsmogelijkheden zijn?

Wegens werkzaamheden aan de brandtrap is er tijdelijk geen ontruimingsmogelijkheid aanwezig op een bovenverdieping op mijn werk.
Als er dus iets gebeurt op die locatie zit je vast, want dan kun je de lift niet gebruiken.

Is het wettelijk wel toegestaan dat je hier aan het werk bent? Volgens mijn leidinggevende mag dit wel 'want die trap stond er al zo lang en er is nooit iets gebeurt'.

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je werkgever heeft het mis, er moet een vluchtweg zijn op een bovenverdieping, het feit dat er nooit iets gebeurd is, is een slap excuus. Schakel de brandweer, of de ARBO in.
http://www.arbografimedia.nl/Files/Themaboekjes/AI-thema%2011%20Inrichting%20van%20Gebouwen.pdf
Ritsuka
9 jaar geleden
zoiets dacht ik ook al, en het is nog een productie ruimte in een fabriek ook, waar er met grote machines op druk, stikstof en dergelijke gewerkt word
Antoni
9 jaar geleden
De ernstige gevolgen bij een groot ongeluk worden vaak veroorzaakt door een combinatie van factoren. Deze factor (de tijdelijke afsluiting van de brandtrap) kan daar één van zijn. Ik zou proberen de situatie op korte termijn te verbeteren, zodat er weer sprake is van een veilige(re) situatie.
Ritsuka
9 jaar geleden
dat word wel lastig, het gaat om een gebouw van meerdere verdiepingen hoog, en de werkzaamheden duren nog wel even
Antoni
9 jaar geleden
Dat begrijp ik. Misschien toch maar weer overleggen met je leidinggevende? In ieder geval weet je nu dat het wettelijk niet is toegestaan en dat deze situatie door je werkgever voorkomen had moeten worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nou maar hopen dat we Ritsuka en haar collega's niet in het nieuws zien, de komende tijd. Suc6 !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou even met de brandweer bellen. Dit is gewoon een levensgevaarlijke situatie die we in Bangladesh ook onacceptabel vinden dus is het dat hier ook.

Antwoorden (1)

Brand is gevaarlijk en schadelijk, maar ook hevige rookvorming door
vuur kan dodelijke slachtoffers eisen. In geval van nood moeten
werknemers daarom snel en veilig een gebouw kunnen verlaten. Door te
oefenen met een intern ontruimingsplan weet iedereen in geval van
nood de snelste route naar buiten te vinden.
Vuur en hitte zijn voor de hand liggende gevaren van brand in een bedrijf. Rook,
het vrijkomen van giftige stoffen en gevaarlijke stoffen die kunnen exploderen,
zijn minstens zo bedreigend voor de gezondheid.
Er moeten diverse maatregelen worden genomen om de kans op een brand tot een minimum te beperken. Als er brand uitbreekt, dan moet een beroep worden gedaan op deskundige en professionele ondersteuning. Voor het opvangen van de eerste gevolgen en het evacueren van de medewerkers is dat de Bedrijfshulpverlening. Uiteraard moeten de rookmelders en de brandblussers elk moment in
werking gesteld kunnen worden en moeten vluchtwegen duidelijk herkenbaar en vrij
toegankelijk zijn.
Eisen en voorschriften
In het Bouwbesluitstaat precies aangegeven aan welke eisen de constructie van een gebouw moet voldoen in verband met brandveiligheid. Gemeenten stellen meestal aanvullende voorwaarden die zijn vastgelegd in gemeentelijke voorschriften en bouwverordeningen
Voor speciale gebouwen – zoals verpleeghuizen, kinderdagverblijven enhorecagelegenheden –
is bovendien een gebruiksvergunning vereist. De gebruiksvergunning geeft voorschriften voor
het beperken van de kans op brand, het beperken van de gevolgen van brand en het vluchten
uit een gebouw bij brand.

Toegevoegd na 22 minuten:
Nee, een werkgever is verplicht een veilige werkplek te bieden, ook zijn nooduitgangen verplicht, indien er een brandtrap is, moet deze bereikbaar zijn en vrij te betreden. De brandtrap weghalen zonder een alternatief te plaatsen, of te hebben is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"De brandtrap weghalen zonder een alternatief te plaatsen, of te hebben is niet toegestaan" is niet echt een antwoord.
Ritsuka vraagt of het toegestaan is om er te werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dan is het geen veilige werkomgeving, er moeten vluchtroutes zijn in een gebouw waar gewerkt wordt.