Welke frequentie heeft het eigen risico van het VGZ?

In oktober 2014 betaalde ik 350 euro eigen risico voor mijn behandeling.
Maar nu, krijg ik op 1 maart alweer het verzoek om een eigen risico te betalen van 360 euro.
Dus ik bel om te vragen of ze niet een beetje te vroeg zijn met de volgende "eigen risico" betaling.
Want het jaar is nog niet om! Ze zijn 6 maanden te vroeg met deze factuur!
"Nee" zeggen ze bij het VGZ, want wij werken niet per jaar, maar per declaratie van zorgverleners...
"Voor elke aparte declaratie gaat weer opnieuw het eigen risico in werking"
MAW u kunt verschillende keren per jaar 360 euro aan ons moeten betalen...
Ik was zo verbluft, dat ik het naadje van de kous niet heb uitgevraagd.
Nu probeer ik uit te zoeken hoe het zit met die frequentie van betaling,
maar nergens in hun voorwaarden wordt gesproken over een "verzekeringsjaar". (BV een looptijd van 1 jan. tot 1 jan. waarin alles gedekt is bij 1 eigen bijdrage)
Ik hoop dat ik via deze weg wat meer duidelijkheid kan krijgen.
Want ik begrijp hun systeem nu helemaal niet meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Het eigen risico kan 1x per kalenderjaar opgemaakt worden. Alle kosten in dat kalenderjaar gaan eerst van het eigen risico af. En worden daarna vergoed. Het kan dus zijn dat je in februari een deel moet betalen. In juni weer en in oktober nogmaals. Het kan ook dat de declaratie zo hoog is dat je in 1x je volledige eigen risico moet betalen. Of dat je in een jaar niks declareert en je eigen risico helemaal niet hoeft te betalen.

Als je in 2014 een rekening heb gekregen om je volledige eigen risico te betalen. Dan is voor dat jaar je eigen risico op. En zullen verdere declaraties in 2014 vergoed worden.
In 2015 is weer een nieuw kalenderjaar begonnen. Hierdoor is ook je eigen risico weer opnieuw gaan meetellen. Dus als er dan weer kosten gedeclareerd worden, moet je die eerst van je eigen risico betalen.
Helaas in jou geval is oktober 2014 en maart 2015 wat kort op elkaar. Maar in de ogen van de verzekeraar is het gewoon een nieuw jaar.
In het ergste geval is het oom mogelijk om in december een rekening te krijgen en in januari weer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij schrijf je zelf 350 vorig jaar en 360 dit jaar
Ik denk dat je iets niet begrijpt aan Eigen risico.

Eigen risico zijn de EERSTE kosten die je maakt per kalender jaar. Gaat ook met een frequentie van een kalender jaar omdat je verzekering ook per kalender jaar loopt, met uitzonderingen ertussen als je veranderd van werkgever, in Nederland komt wonen weer en nog wat van zulke zaken.

Je betaald dus maar één keer per kalender jaar het Eigen risico, ten alle tijden en bij elke verzekeraar.

Dus stel je gaat op 2 januari naar de dokter en dat kost 700 euro, dan moet je 360 zelf betalen. Moet je op 2 Februari weer naar de dokter en kost het weer 700 euro dan betaal je niets, want je hebt het Eigen risico van dat jaar al betaald.