Mag iedereen zomaar alles live streamen (rechtstreeks uitzenden) zonder privacy regels te schenden?

Ik vraag dit naar aanleiding van een nieuwe app waar ik over las, meerkat,

De Volkskrant schreef er dit over:

We konden al ons hele leven online publiceren, maar nu kan dat ook live. Met de app Meerkat, Engels voor stokstaartje, kun je alles wat je voor de lens van je iPhone hebt live streamen, ofwel: rechtstreeks uitzenden op internet.

http://www.volkskrant.nl/media/live-streamen-met-app-meerkat-succes~a3918682/

Nu vraag ik me af, mag dat zomaar of overtreed je dan wetten?
Iemand zou mij op deze manier op internet kunnen zetten, of bijv mijn kinderen , terwijl ik bijv op school nadrukkelijk GEEN toestemming heb gegeven voor het publiceren van foto materiaal. Wat is precies het verschil in publicatie via foto's op een website of op deze nieuwe manier?

Is nog van invloed dat het in principe niet wordt opgenomen? Degenen die ernaar kijken kunnen er toch gewoon opnamen van maken?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (1)

Dit is wat regels betreft niet anders dan wat er allemaal al was. Rechtstreeks publiceren is niet anders dan via een opname. Wat privé is, moet dat blijven en wat openbaar is, mag doorgegeven worden. Live of niet, dat maakt niets uit.
De Volkskrant schrijft dan wel "alles wat je voor de lens van je iPhone hebt" maar dat 'alles' moet je niet te letterlijk nemen. Niet alles wat kan, mag ook.